Unconscious and Everyday Life in the Practice of Psychosocial Attention in Mental Health
Keywords:
Unconscious, Everyday life, Psychosocial care, Mental heathAbstract
The goal of this article is to analyze the conceptions about the unconscious connected with the everyday life of the therapeutic practice network, as a contribution to the mental health clinical approach. The participant research took place in a Psychosocial Care Center at São Paulo countryside. The results showed the most frequent conceptions: unconscious as unconsciousness, unconscious as ignorance, and unconscious as a method to listen to the subject and to the relationships in the institution. Those results demonstrate a theoretical flexibility that allows complex articulations in diverse interventions in the everyday life of the team referring to subjectivities and knowledge about unconscious, related or not to psychoanalysis. It is concluded that practical knowledge elucidation about unconscious contributes to this subject deepening in the psychiatric reform.
Downloads
References
Barus-Michel, J. (1997). Clinique du social. Bulletin du Laboratoire de Psychologie Clinique - Université Paris VII, 25, 5-9.
Barus-Michel, J. (2004). Souffrance, sens et croyance. L´effet thérapeutique. Paris: Eres.
Barus-Michel, J. (1991). Pouvoir: mythe et realité. Paris: Klincksieck.
Freud, S. (1976). A interpretação de sonhos. Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud, Vols. IV e V ( W. I. Oliveira, Trad.). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1900)
Jesus, R. de F. de (2003). História oral - da prática da pesquisa à pratica docente: uma opção epistemológica. Em R. L. Garcia (Org.), Método: pesquisa com o cotidiano (pp. 141-156). Rio de Janeiro: DP&A.
Houaiss, A., Villar, M. S., & Franco, F. M. M. (2003). Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva.
Mannoni, M. (1989). Um saber que não se sabe: a experiência analítica (M. P. Silva, Trad.). Campinas: Papirus. (Trabalho original publicado em 1985)
Perez, C. L. V. (2003). Cotidiano: história(s), memória e narrativa. Uma experiência de formação continuada de professoras alfabetizadas. Em R. L. Garcia (Org.), Método: pesquisa com o cotidiano (pp. 97-118). Rio de Janeiro: DP&A.
Rosa, M. D.(2006). Uma escuta psicanalítica de jovens de periferia. Em S. Altoé (Org.), A Lei e as leis (pp. 183-194). Rio de Janeiro: Revinter.
Rosa, M. D., Carignato, T., & Berta, S. L. (2006). Etica e política: a psicanálise diante da realidade, dos ideais e das violências contemporâneas. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, 9, 35-48.
Stevenson, R. L. (2003). Strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde. New York: Norton.
Vieira Filho, N. G., & Nóbrega, S. M. (2004). A atenção psicossocial em saúde mental: contribuição teórica para o trabalho terapêutico em rede social. Estudos de Psicologia (Natal), 9, 373-379.
Vieira Filho, N. G. (2006). Análise da prática terapêutica em rede social: desconstrução e atenção básica de saúde/ saúde mental. Relatório de Pesquisa de Pós-Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo.