The Subject Autonomy:

The Theoretical Contributions of G. H. Mead

Authors

  • Ruth Bernardes de Sant´ Ana Universidade Federal de São João Del Rei

Keywords:

Self, Formation, Autonomy, Meanings, Subject, Interactionism

Abstract

This paper endeavours to discuss from the standpoint of the social interactionism of G. H. Mead, the process of the constitution of “self”, based on the meanings that are proposed by the social interaction among people. The author’s reflection on human autonomy shows us elements that have implications for our society, since Mead is concerned on processes of reflexive subject’s formation. These processes, which are related to the subject’s participation in social change movements in order to enlarge democracy and freedom, are based on a prosperous psychosocial theory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berger, P., & Luckmann, T. (2002). A construção social da realidade (F. S. Fernandes Trad.). Petrópólis: Vozes. (Trabalho original publicado em 1966)
Coser, L. A. (1980). Tendências americanas. Em T. Bottomore, & R. Nisbet (Orgs.), História da análise sociológica (W. Dutra, Trad.) (pp. 379-420). Rio de Janeiro: G. Zahar. (Trabalho original publicado em 1978)
Domingues, J. M. (1999a). Criatividade social, subjetividade coletiva e a modernidade brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Contra capa.
Dumont, L. (1992). Ensaios sobre o individualismo: uma perspectiva antropológica da sociedade moderna (M. S. Pereira, Trad.). Lisboa: Dom Quixote. (Trabalho original publicado em 1983)
Elias, N. (1994). O processo civilizador: uma história dos costumes (R. Jungmann, Trad.). Rio de Janeiro: G. Zahar. (Trabalho original publicado em 1939)
Habermas, J (1984). Mudança estrutural na esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa (F. R. Kothe,Trad.). Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro. (Trabalho original publicado em 1961)
Habermas, J. (1990). Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos (F. B. Siebeneichler, Trad.). Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro. (Trabalho original publicado em 1988)
Honneth, A. (2003). Luta por reconhecimento (L. Repa, Trad.). São Paulo: Editora 34. (Trabalho original publicado em 1992)
Joas, H. (1985). G. H. Mead: A contemporary re-examination of this thought. Cambridge: The MIT Press.
Joas, H. (1999). Interacionismo simbólico. Em A. Giddens & J. H. Turner (Orgs.), Teoria social hoje (G. C. C. Souza, Trad.) (pp. 127-174). São Paulo: Editora UNESP. (Trabalho original publicado em 1987)
Mead, G. H. (1967). Mind, self and society. Chicago: The University of Chicago. (Trabalho original publicado em 1934)
Prado, M. A. M. (2000). Des-razão: sujeitos da consciência e políticas de identificação: mapa teórico acerca do sujeito coletivo e do político na literatura sobre as ações coletivas. Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Piaget, J. (1994). O juízo moral na criança (E. Lenardon, Trad.). São Paulo: Summus. (Trabalho original publicado em 1934)
Rodrigues, J. A. (1988). Durkheim: sociologia. São Paulo: Ática.
Sant’Ana, R. B. (2002). Experiências formativas em pré-escola: sob a perspectiva da psicologia social de G. H. Mead. Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Sass, O. (2004). Crítica da razão solitária: a psicologia social de George Herbert Mead. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco.

Published

2010-02-09

How to Cite

Sant´ Ana, R. B. de. (2010). The Subject Autonomy:: The Theoretical Contributions of G. H. Mead. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 25(4), 467. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17433

Issue

Section

Revisão da Literatura