SOCIAL INTERACTIONS AND CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE.
CONSIDERATIONS FOR AN EVER CURRENT DISCUSSION
Keywords:
Social interactions, Social interaction in Piaget, Cognitive construction, Constructivism and social interactionsAbstract
The article presents some considerations about
rela-tionships between social interactions and the cognitive construction,
ba-sed on proposals of Piagef s and Vygotsky's theories. Emphasis is
given to the rich possibilities of some investigation problems inspired on the
first of those theoretical approaches.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bovet, M., Parrat-Dayan, S., & Voneche, J. (1988). Comment engendrer une
explication causale par apprentissage?-1-Le role du dialogue. Enfance (mimeo).
Carraher, T. N. (1989). Sociedade e inteligência. São Paulo: Cortez. Carvalho, A. M., &
Beraldo, K. E. A. (1989). Interação criança-criança: ressurgimento
de uma área de pesquisa e suas perspectivas. Cadernos de Pesquisa, 71, 55-61.
C.R.E.S.A.S. (1987). On n'apprendpas toutseul. Intéractions sociales et construction
des savoirs. Paris: ESF. Doise, W. (1982).Lexplication enpsychologie sociale.
Paris: PUF. Doise, W.f & Mugny, G. (1981). Le développement social de I'intelligence.
Paris:
Interéditions. Emiliani, F., & Zani, B. (1983). Strategie interattive e
>appresentazioni social in
operatrici di asilo nido. Età Evolutiva, 14, 90-95. Inhelder, B., Garcia, R.,
& Voneche, J. (1977). Epistémologie génétique et
équilibration. Hommage à Jean Piaget. Neuchâtel: Délachaux et Niestlé. McLane, J.
B., & Wertsch, J. (1986). Child””child and adult-child interaction: a
Vygotskian study of dyadic problem systems. The Quarterly News-letter of the
Laboratory of Comparative Human Cognition. São Diego, 8 (3), 98-105. Moro, M. L
F. (1986). A construção da inteligência e a aprendizagem escolar de
crianças de famílias de baixa renda: continuando um debate. Cadernos de
Pesquisa, 56, 66-72. Moro, M. L. F. (1987a). Aprendizagem operatória. A
interação social da criança. São
Paulo/Curitiba: Cortez/Scientia et Labor. Moro, M. L. F. (1987b). A
interação social na aprendizagem de noções
operatório-concretas de interesse à iniciação em matemática. Relatório de
pesquisa. Curitiba, CNPq/UFPR. Moro, M. L. F. (1988). A aprendizagem
operatória das noções de quantificação da
inclusão e da seriação e a iniciação escolar: o papel da interação social da
criança. Relatório preliminar de pesquisa. Curitiba, UFPR/PRPG (mimeo).
Moro, M. L. F., Branco, V., Hubner, E., & Alves, M. (1990). A aprendizagem
construtivista no início da escola elementar e o papel da interação social das
crianças. Relatório preliminar de pesquisa. Curitiba, UFPR/CNPq (mimeo).
Orsolini, M., & Pontecorvo, C. (1986). Arquivo versus co-constructing in children's
verbal interaction. Comunicação apresentada na "II European Conference on
Developmental Psycology". Roma (mimeo). Overton, W. F. (Org.) (1983).
The relationship between social and cognitive
development. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Perret-Clermont, A. N. (1978). A
construção da inteligência pela interação social.
(Trad. para o português de E. Godinho). Lisboa: Socicultur. Perret-Clermont, A.
N. (1987). Repport d'activité du Séminaire de Psychologie,
Universíté de Neuchâtel. Cahiers de Psychologie, 26, 43-56. Perret-Clermont, A. N.
(1988). Testons-nous les compétences cognitives? Posfácio
para a edição em russo do livro "A construção da inteligência pela interação
social". Neuchâtel: Université de Neuchâtel (mimeo). Perret-Clermont, A. N.,
Mugny, G., & Doise, W. (1976). Une approche psychosociologique
du développément cognitif. Archives de Psychologie, 17, 135-144. Piaget, J.
(1923). Le langage et la pensée chez I'enfant Neuchâtel: Délachaux et
Niestlé. Piaget, J. (1924). O raciocínio da criança. (Trad. da ed. em francês de 1967
por V. R.'
Chaves. Rio/São Paulo: Record, s/d.). Piaget, J. (1932). Lejugement moral chez
1'enfant. (3e. ed.). Paris: PUF. Piaget, J. (1935). Remarques psychologiques
sur le travail par equipes. Em
UNESCO. Le travail par équipes à l'école. Génève: Bureau International de
TEducation. Piaget, J. (1945). As operações lógicas e a vida social. Em J. Piaget.
Estudos
sociológicos. (Trad. de 1973 da 1a ed. em francês de 1965 por R. Di Piero. Rio:
Forense). Piaget, J. (1962). Commentaires sur les remarques critiques de
Vygotsky. Em B.
Schnewly, & J. P. Bronckart (Orgs.) (1985). Vygotsky
aujourd'hui.
Neuchâtel/Paris: Délachaux et Niestlé. Piaget, J. (1967). biologia y
conocimiento. (Trad. da 1a ed. em francês por F. G.
Aramburu. Madrid: Síglo Veintiuno). Piaget, J. (1976). Postface. Archives de
Psychologie, 171, 223-228. Piaget, J., & Garcia, R. (1983). Psychogénèse et histoire
des sciences. Paris:
Flammarion. Piaget, J., & Garcia, R. (1987). Vers une logique des significations.
Geneve: Murionde. Rogoff, B. (1983). Social guidance of cognitive development. Em
E. Gollin (Org.).
Colorado symposium on Human Socialization: social context and human
development. New York: Academic Press. Rogoff, B., Gilbride, K., & Malkin, C.
(1983). Interaction with babies as guidance in
development. Comunicação apresentada no "Meeting of the Society for Research
in Child Development". Detroit (mimeo). Rogoff, B., & Gardner, W. (1984). Adult
guidance of cognitive development. Em B.
Rogoff, & J. Lave (Orgs.). Everyday Cognition: Its development in social context.
Cambridge: Harvard Univ. Press.
Stambak, M., Barriere, M., Bonica, I., Maisonnet, R. Musatti, T.t Rayna, S., & Verba,
M. (1983). Les bebés entre eux. Paris: PUF. Vygotsky, L. S. (1934). Pensée et
langage. (Trad. da versão em inglês de M. Resende
(1979). Lisboa: Antídoto. Wertsch, J. W., & Sammarco, J. G. (1988). Précurseurs
sociaux du fonctionnement
cognitif individuei; le probleme des unités d'analyse. Em R. Hinde, A. N.
Perret-Clermont, & L. Stevenson-Hinde (Orgs.). Relations interpersonnelles et
développément des savoirs. Paris: Delval. Pp. 395-418.
explication causale par apprentissage?-1-Le role du dialogue. Enfance (mimeo).
Carraher, T. N. (1989). Sociedade e inteligência. São Paulo: Cortez. Carvalho, A. M., &
Beraldo, K. E. A. (1989). Interação criança-criança: ressurgimento
de uma área de pesquisa e suas perspectivas. Cadernos de Pesquisa, 71, 55-61.
C.R.E.S.A.S. (1987). On n'apprendpas toutseul. Intéractions sociales et construction
des savoirs. Paris: ESF. Doise, W. (1982).Lexplication enpsychologie sociale.
Paris: PUF. Doise, W.f & Mugny, G. (1981). Le développement social de I'intelligence.
Paris:
Interéditions. Emiliani, F., & Zani, B. (1983). Strategie interattive e
>appresentazioni social in
operatrici di asilo nido. Età Evolutiva, 14, 90-95. Inhelder, B., Garcia, R.,
& Voneche, J. (1977). Epistémologie génétique et
équilibration. Hommage à Jean Piaget. Neuchâtel: Délachaux et Niestlé. McLane, J.
B., & Wertsch, J. (1986). Child””child and adult-child interaction: a
Vygotskian study of dyadic problem systems. The Quarterly News-letter of the
Laboratory of Comparative Human Cognition. São Diego, 8 (3), 98-105. Moro, M. L
F. (1986). A construção da inteligência e a aprendizagem escolar de
crianças de famílias de baixa renda: continuando um debate. Cadernos de
Pesquisa, 56, 66-72. Moro, M. L. F. (1987a). Aprendizagem operatória. A
interação social da criança. São
Paulo/Curitiba: Cortez/Scientia et Labor. Moro, M. L. F. (1987b). A
interação social na aprendizagem de noções
operatório-concretas de interesse à iniciação em matemática. Relatório de
pesquisa. Curitiba, CNPq/UFPR. Moro, M. L. F. (1988). A aprendizagem
operatória das noções de quantificação da
inclusão e da seriação e a iniciação escolar: o papel da interação social da
criança. Relatório preliminar de pesquisa. Curitiba, UFPR/PRPG (mimeo).
Moro, M. L. F., Branco, V., Hubner, E., & Alves, M. (1990). A aprendizagem
construtivista no início da escola elementar e o papel da interação social das
crianças. Relatório preliminar de pesquisa. Curitiba, UFPR/CNPq (mimeo).
Orsolini, M., & Pontecorvo, C. (1986). Arquivo versus co-constructing in children's
verbal interaction. Comunicação apresentada na "II European Conference on
Developmental Psycology". Roma (mimeo). Overton, W. F. (Org.) (1983).
The relationship between social and cognitive
development. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Perret-Clermont, A. N. (1978). A
construção da inteligência pela interação social.
(Trad. para o português de E. Godinho). Lisboa: Socicultur. Perret-Clermont, A.
N. (1987). Repport d'activité du Séminaire de Psychologie,
Universíté de Neuchâtel. Cahiers de Psychologie, 26, 43-56. Perret-Clermont, A. N.
(1988). Testons-nous les compétences cognitives? Posfácio
para a edição em russo do livro "A construção da inteligência pela interação
social". Neuchâtel: Université de Neuchâtel (mimeo). Perret-Clermont, A. N.,
Mugny, G., & Doise, W. (1976). Une approche psychosociologique
du développément cognitif. Archives de Psychologie, 17, 135-144. Piaget, J.
(1923). Le langage et la pensée chez I'enfant Neuchâtel: Délachaux et
Niestlé. Piaget, J. (1924). O raciocínio da criança. (Trad. da ed. em francês de 1967
por V. R.'
Chaves. Rio/São Paulo: Record, s/d.). Piaget, J. (1932). Lejugement moral chez
1'enfant. (3e. ed.). Paris: PUF. Piaget, J. (1935). Remarques psychologiques
sur le travail par equipes. Em
UNESCO. Le travail par équipes à l'école. Génève: Bureau International de
TEducation. Piaget, J. (1945). As operações lógicas e a vida social. Em J. Piaget.
Estudos
sociológicos. (Trad. de 1973 da 1a ed. em francês de 1965 por R. Di Piero. Rio:
Forense). Piaget, J. (1962). Commentaires sur les remarques critiques de
Vygotsky. Em B.
Schnewly, & J. P. Bronckart (Orgs.) (1985). Vygotsky
aujourd'hui.
Neuchâtel/Paris: Délachaux et Niestlé. Piaget, J. (1967). biologia y
conocimiento. (Trad. da 1a ed. em francês por F. G.
Aramburu. Madrid: Síglo Veintiuno). Piaget, J. (1976). Postface. Archives de
Psychologie, 171, 223-228. Piaget, J., & Garcia, R. (1983). Psychogénèse et histoire
des sciences. Paris:
Flammarion. Piaget, J., & Garcia, R. (1987). Vers une logique des significations.
Geneve: Murionde. Rogoff, B. (1983). Social guidance of cognitive development. Em
E. Gollin (Org.).
Colorado symposium on Human Socialization: social context and human
development. New York: Academic Press. Rogoff, B., Gilbride, K., & Malkin, C.
(1983). Interaction with babies as guidance in
development. Comunicação apresentada no "Meeting of the Society for Research
in Child Development". Detroit (mimeo). Rogoff, B., & Gardner, W. (1984). Adult
guidance of cognitive development. Em B.
Rogoff, & J. Lave (Orgs.). Everyday Cognition: Its development in social context.
Cambridge: Harvard Univ. Press.
Stambak, M., Barriere, M., Bonica, I., Maisonnet, R. Musatti, T.t Rayna, S., & Verba,
M. (1983). Les bebés entre eux. Paris: PUF. Vygotsky, L. S. (1934). Pensée et
langage. (Trad. da versão em inglês de M. Resende
(1979). Lisboa: Antídoto. Wertsch, J. W., & Sammarco, J. G. (1988). Précurseurs
sociaux du fonctionnement
cognitif individuei; le probleme des unités d'analyse. Em R. Hinde, A. N.
Perret-Clermont, & L. Stevenson-Hinde (Orgs.). Relations interpersonnelles et
développément des savoirs. Paris: Delval. Pp. 395-418.
Downloads
Published
2012-08-20
How to Cite
Mouro, M. L. (2012). SOCIAL INTERACTIONS AND CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE.: CONSIDERATIONS FOR AN EVER CURRENT DISCUSSION. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 7(03), 215–227. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17110
Issue
Section
Estudos Empíricos