THE SOCIALIZATION OF CHILDREN IN LOWER CLASS FAMILIES

Authors

  • Euza Maria de Rezende Bonamigo Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Vânia Maria Moreira Rasche Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Abstract

This qualitative study describes the child rearing pratices in
poor social class families that live in a big urban city in Brasil (Porto Alegre,
RS). Data gathering was done first with three families, with different
familial structure, using participant observation and interview for this part
of the study. Based on this data, a questionnaire was organized and was
used in the interviews with 30 families; twelve nuclear, eleven extensive and seven one single parent. The data analysis involved the search of similarities
and differences intra and inter familial groups, a synthesis of the
three types of the familial groups as well as a description of the major
themes that emerged in the family dynamics of these families. The results
show that there are no relevant differences in the socialization practices in
the three types of familial structures and the woman is always the primary
caretaker of the minors. In the discipline practices there is a predominancy
of physical punishment and the restriction of autonomy. As far as sexual
roles, it is evident the sexual stereotype and sexual taboo. It is very
noticeable the aspiration of formal education and college degree for the
children. The affective relationship is warm in the vast majority of cases.
Television and radio are the main options of leisure. A few recomendations
for future research and for pedagogical practices are made.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barroso, (1975). Estereótipos sexuais: passíveis contribuições da Psicologia para sua
mudança. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, 15,135-137.
Bee, H. (1984). A criança em desenvolvimento. São Paulo: Harbra.
Bell, R.Q. (1968). A reinterpretation of the direction of effects in studies of socialization.
Psychological Review, 75, 81 -95.
Bettelheim, B. (1988). Uma vida para seu filho. Pais bons o bastante. Rio de Janeiro:
Campus
Block, J. H. (1973). Conceptions of sex-role: some cross-cultural and longitudinal
perspectives. American Psychologist. 28, 512-526.
Bonamigo, E. M. R. & Penna Fieme, T. Análise da repetência na 1a série do 1° grau.
Educação e Realidade, 5(3), 223-257.
Bourdieu, P. (1974). A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva.
Bulhões, M. C. P. (1973). Problemas da educação regular de 1° е 2° graus no Brasil.
Porto Alegre: CPERS (mimeo).
Campos, M. M. M. (1975). Participantes ou marginais: Estilos de socialização em famílias
de São Paulo e Brasília. Cadernos de Pesquisa, 14, 75-85.
Copit, M. S. & Patto, M. H. S. (1979). A criança hoje na pesquisa psicológica. Cadernos
de Pesquisa, 31: 6-9.
Cunha, L A. Educação e desenvolvimento social no Brasil. Rio de Janeiro: Francisco
Alves.
Ferreira, M. С R. (1979). Interação entre fatores biológicos, sócio-econômicos e culturais
no desenvolvimento mental e desempenho escolar da criança desnutrida.
Cadernos de Pesquisa, 29, 37-48.
Gilligan, С (1983). Woman's place in man's life cycle. Em H. Giroux & D. Purpel
(Orgs.). The hidden curriculum and moral education. Berkeley, Ca: McChutchan.
Ginsburg, H. Tlhe myth of the deprived child: poor children's intellect and education.
New ersey: Prentice-Hall.
Graciano, M. (1975). Contribuições da Psicologia contemporânea para a compreensão
do papel da mulher. Cadernos de Pesquisa, 15, 145-150.
Graciano, M. (1978a). Aquisição de papéis sexuais na infância. Cadernos de Pesquisa,
25, 29-44.
Graciano M. (1978b). Homem-mulher: por que polarizamos os sexos? Cadernos de
Pesquisa, 26, 93-98.
Hess, R. D. (1975). Influências de classe social e étnicas na socialização. Em L.
Carmichael (org.). Manual de psicologia infantil. (Vol. 9) São Paulo: Editora da
Universidade de São Paulo.
Machado Neto, Z. (1979a). Meninos trabalhadores. Cadernos de Pesquisa, 31,
95-101.
Machado Neto, Z. (1979b). Mulher: vida e trabalho - um estudo de caso com mulheres
faveladas. Ciência e Cultura, 31, 280-289.
Machado Neto, Z. (1980). As meninas - sobre o trabalho da criança e da adolescente
na família proletária. Ciência e Cultura, 32, 671-683.
Oliven, R. G. (1978). A heterogeneidade da hegemonização: ou de como nem todos
os habitantes de Porto Alegre são iguais. Em E. A. Blay (Org.) A luta pelo espaço.
Textos de sociologia urbana. Petrópolis: Vozes.
Peito, P. J. & Peito, G. H. (1978). Antropológical research: the structure of inquiry.
Cambridge: Cambridge University Press.
Poppovic, A. M. Esposito, Y. L. & Campos, M. M. M. (1975). Marginalização cultural:
subsídios para um currículo pré-escolar. Cadernos de Pesquisa, 14, 7-74.
Rasche, V. M. M. (1979). The discarded children: the creation of a class of misfits
amongst the poor children in schools in Brazil: a case study of the first grade. Tese
de doutorado. Ann Harbor: University of Michigan.
Rosen, B. & D'Andrade, R. (1959). The psychological origens of achievement motivation.
Sociometry, 22, 185-218.
Ryan, W. (1971). Blaming the victim.Hew York: Pantheon Books.
Silva, Т. R. N.. Guarido, E. L. & Graciano, M. 1976). Estudo sobre estereótipos sexuais
nas percepções dos pais em relação a comportamentos e atitudes de seus
filhos. Cadernos de Pesquisa, 18, 15-19.
Steinberg, L. (1985)." Adolescence. New York: Alfred A. Knopf.
Whitaker, D. C. A. (1980). A seletividade do ensino de 1° grau: uma abordagem sociológica.
Ciência e Cultura, 32, 1192-1196.
Wilson, S. (1977). The use of etnographic techniques in educational research. Review
of Education Research, 47, 245-265.
Zigler, E. & Seitz, G. (1979). Status of research relating to children. Trabalho apresentado
no Research Trends in Social Scienes Meeting, Austin: UNESCO (mimeo).

Published

2012-07-12

How to Cite

Maria de Rezende Bonamigo, E., & Maria Moreira Rasche, V. (2012). THE SOCIALIZATION OF CHILDREN IN LOWER CLASS FAMILIES. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 4(3), 295–315. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17054