Teaching Sociology and Racialization
reflections of the modernization process in Brazilian education
Keywords:
Sociologia, Materiais Didáticos, Transnacionalismo, RacializaçãoAbstract
The article mainly intends to deal with the construction of Sociology and its theoretical perspective, drawing approaches with the transnational context and discussing, from this, its course in the Brazilian scenario, regarding its constitution as a curricular discipline and its content in teaching materials. We do this in order to consider the extent to which Sociology contributed in different national contexts to construct and reiterate racialized discourses within social relations, with an emphasis on Brazilian Sociology. To this end, document analysis was used, based on a bibliographic review. When analyzing the PNLD sociology textbooks from 2018, we argue that black agency and its intellectuals must be included and discussed effectively in teaching materials, as a possible alternative that contributes to the deracialization of our relationships.
Downloads
References
ALEXANDER, Jeffrey. A Importância dos Clássicos. In: GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan H. (orgs.). Teoria Social Hoje. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. Col. Docência em Formação. Ensino Fundamental. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003.. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm> . Acesso em: 10 nov. 2023.
BRASIL. Lei nº 11.645/08 de 10 de Março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília. Dispon[ivel em: <https://www12.senado.leg.br/ecidadania/visualizacaoideia?id=51182#:~:text=A%20Lei%20n%C2%BA%2011.645%2C%20de,forma%C3%A7%C3%A3o%20de%20professores%20(licenciaturas).> . Acesso em: 10 nov. 2023.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012.. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/ l12711.htm>. Acesso em: 10 nov. 2023.
CARVALHO, João Felipe Gomes; SILVÉRIO, Valter Roberto; MELO, Carolina Nascimento de. O que os marcadores apagam o fogo reacende: Diáspora e a lógica de Traduções Culturais. MovimentAção, v. 8, n. 15, p. 9-24, 2022.
CHARTIER, Anne Marie; HEBRARD, Jean. Discursos sobre a leitura 1880-1980. São Paulo: Ática, 1995.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004.
CONNELL, Raewyn. O Império e a criação de uma ciência social: dossiê saberes subalternos. Contemporânea, v. 2, n. 2, p. 309-336, 2012.
DU BOIS, W. E. B. As almas do povo negro. Tradução: Alexandre Boide. Ilustração: Luciano Feijão. Prefácio de Silvio Luiz de Almeida. São Paulo: Veneta, 2021.
FERNANDES, Florestan. O ensino da Sociologia na escola secundária brasileira. In: A Sociologia no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1975.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Bahia: Editora EDUFBA, 2008.
GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan H. Introdução. In: GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan H. (orgs.) Teoria Social Hoje. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.
GIGLIO, Adriano. A sociologia na Escola Secundária: uma questão das Ciências no Brasil - anos 40 e 50. 1999. Dissertação (Mestrado) – IUPERJ, Rio de Janeiro, 1999.
GUIMARÃES, Manoel Salgado. Nação e Civilização nos trópicos: o IHGB e o projeto de uma história nacional. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 3-27, 1988.
KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Editora Perspectiva S.A, 1997.
MEDEIROS, Priscila Martins de; VIEIRA, Paulo Alberto dos Santos. Da mestiçagem à reconstrução diaspórica do pertencimento étnico-racial. Plural - Revista de Ciências Sociais, v. 22, n. 2, p. 161-181, 2015.
MEDEIROS, Priscila Martins de; VIEIRA, Paulo Alberto dos Santos. Por narrativas outras: educação e desracialização da experiência negra no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 171, p. 288-307, 2019.
MELO, Manuel Palácios da Cunha. Quem explica o Brasil. Juiz de Fora: Editora UFJF, 1999.
MEUCCI, Simone. Os manuais de sociologia de 1931 a 1940. 2000. Dissertação (Mestrado). Universidade do Estado de Santa Catarina, Santa Catarina, 2000.
MORRIS, Aldon. W. E. B. Du Bois No Centro: Da Ciência, Do Movimento De Direitos Civis, Ao Movimento Black Lives Matter. Tradutores: Valter Roberto Silvério, Hasani Eliotério dos Santos e Fernando Oliveira da Costa. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 12, n. 32, p. 367-387, 2020.
MUNAKATA, Kazumi. O livro didático: alguns temas de pesquisa. Rev. bras. hist. educ., Campinas, v. 12, n. 3, p. 179-197, set./dez. 2012.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 1999.
RAMOS, Alberto Guerreiro. Transcrito de Cadernos de Nosso Tempo. Câmara dos Deputados e Biblioteca do Pensamento Brasileiro, 1981, v. 2, n. 2, p. 39-69, 1954.
REZENDE, Maria José de. Os sertões e os (des)caminhos da mudança social no Brasil. Tempo Social Rev. Sociol., USP, v. 13, n. 2, p. 201-226, 2001.
SARANDY, Flávio Marcos Silva. O debate acerca do ensino de Sociologia no secundário, entre as décadas de 1930 e 1950. Ciência e modernidade no pensamento educacional brasileiro. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 12, n. 1, p. 67-92, 2007.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1931. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
SILVA, Ileizi Fiorelli. A sociologia no ensino médio: os desafios institucionais e epistemológicos para a consolidação da disciplina. Revista Cronos, v. 8, n. 2, 2007.
SILVA, Ileizi Fiorelli. O ensino das Ciências Sociais/Sociologia no Brasil: histórico e perspectivas. In: MORAES, Amaury César (org.). Coleção Explorando o Ensino (Volume 15). Brasília: Ministério da Educação, 2010.
SILVA, Maria Nilza da; PANTA, Mariana. Casa Dona Vilma - Yá Mukumby: memórias e lutas pelas ações afirmativas. Londrina: UEL, 2019.
SILVA, Mário Augusto Medeiros da. Reabilitando Virgínia Leone Bicudo. Sociedade e Estado, v. 26, n. 2, p. 435-445, 2011.
SILVA, Mário Augusto Medeiros da; QUEIROZ, Vitor. Experiências intelectuais negras: Brasil e diásporas. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 35, n. 77, p. 351-357, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S2178-149420220301. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/XRftCnrfHhbkvvCSYTrXRCK/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2023.
SILVÉRIO, Valter Roberto; SANTOS, Hasani Eliotério dos ; COSTA, Fernando da. Racismo Acadêmico e Formação das Ciências Sociais na América: W.E.B. Du Bois e a Interseccionalidade entre Ciência e Política. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 12, n. 32, p. 333-366, 2020.
SILVÉRIO, Valter Roberto. Agência criativa negra: rejeições articuladas e reconfigurações do racismo. São Paulo: Intermeios, 2022.
TROUILLOT, Michel-Rolph. Silenciando o passado: poder e a produção da história. Tradução de Sebastião Nascimento. Curitiba: huya, 2016. 272 p.
Downloads
Published
Versions
- 2024-01-25 (2)
- 2023-12-28 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pós - Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.