What we researched about Pibid Sociology in Brazil: a preliminary survey

Authors

Keywords:

Pibid Sociologia, Pibid, formação docente, ensino de Sociologia.

Abstract

This article aims to analyze the productions on the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (Pibid) Sociology. To this end, a state of the art was constructed, aiming to understand how this public policy created to strengthen teaching contributes to teacher training for sociology teaching in basic education. The productions were collected on the Google Scholar platform and in the University of Brasília repository between May and August 2023, using the keywords “Pibid”, “Pibid Sociologia” and “Pibid Ciências Sociais”. If you chose to pursue both “Social Sciences” and “Sociology” due to the fact that in some universities the program aims to cover all Social Sciences in its name, also encompassing Anthropology and Political Science, while in others it is restricted to the area of knowledge that is in the basic education school curriculum, this being Sociology. Keywords: Pibid Sociology; Pibid; teacher training; teaching sociology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatriz Amorim de Barros, Universidade de Brasília (UnB)

Licenciada em Ciências Sociais e graduanda em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB). Atual mes-tranda no Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGSOL) da UnB. 

References

ALMEIDA, Rosemary de Oliveira; ALVES, Judas Tadeu Pereira. In: Danyelle Nillin Gonçalves (Org.). Ensino de Sociologia na Educação Básica: experiência do Pibid na formação de professores. Sociologia e juventude no Ensino Médio: formação, Pibid e outras experiências. Marília: Editora Pontes, p. 153-166, 2013.

ALMEIDA, Rosemary de Oliveira; NILIN, Danyelle Gonçalves. A prática compreensiva na formação docente em Sociologia: uma experiência a partir do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação À Docência. Belém: Revista Cocar, p. 77–86, 2013.

ALVES, Anderson de Souza; RIBEIRO, Gabriel B.; FELÍCIO, Julius Cezar; COELHO, Mariana Gomes; MIRANDA, Mayara S.; FERREIRA, Flávia Mendes. Desafios do ensino de Sociologia: Uma experiência do PIBID no Liceu de Humanidades de Campos. Niterói: Mundo Livre: revista multidisciplinar, vol. n. 2, p. 1-15, 2017.

ARAÚJO, Luciana Aparecida; MARTINS, Letícia Bernal; MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima. A Contribuição do PIBID/Ciências Sociais para a formação do professor de Sociologia. Marília: Educação em Revista, v. 20, n. 1, p. 7-24, 2019.

BERGER, Peter. Perspectivas sociológicas: uma visão humanista. Petrópolis: Vozes, 1986.

BITENCOURT, Silvana Maria; RODRIGUES, Francisco Xavier Freire. O evento “Ciclo de saberes: experiências com o ensino de Sociologia” no curso de licenciatura em Ciências Sociais da UFMT. Cuiabá: Caminho Aberto, p. 106–110, 2016.

BODART, Cristiano das Neves; CIGALES, Marcelo Pinheiro. Ensino de Sociologia no Brasil (1993-2015): um estado da arte na pós-graduação. Revista de Ciências Sociais, v. 48, n. 2, p. 256–281, 2017. BODART, Cristiano das Neves; TAVARES, Caio dos Santos. Quando o assunto é Sociologia Escolar: estado da arte nos periódicos de estratos superiores nas áreas de Ciências Sociais, Educação e Ensino. Fortaleza: Revista de Ciências Sociais, v. 51, n. 1, p. 353-396, 2020. BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria Normativa CAPES n. 122, 2009.

BRASIL. Lei n. 11.684: inclui a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias nos currículos do ensino médio. Brasília: 2 de junho de 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

BRUNETTA, Antonio Alberto; BODART, Cristiano das Neves; CIGALES, Marcelo Pinheiro (org.). Dicionário do Ensino de Sociologia. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2020.

CAVALCANTE, Paula Cristina Tenório. Dispositivos cinematográficos no processo de ensino aprendizagem em sociologia no IFPB/Jaguaribe: diálogos e práticas possíveis. João Pessoa: CAOS – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, p. 117–130, 2020.

CIGALES, Marcelo Pinheiro; PORTELA, Cristiane; ROSA, Bibiana; ALMEIDA, Gabriela; STUMPF, Paulo; SANTANA, Alice Rocha; SANTOS, Alexandre; AMORIM, Beatriz; OLIVEIRA, Beatriz; LUZ, Guilherme da; BATISTA, Celine; SILVA, Nathalia Luiza Alves; SOARES, Nathália Sofia Araújo; RIBEIRO, Gabriel Antônio da Silva; CONCEIÇÃO, Gabrielle Pereira da; ALCÂNTARA, Luiza; MIRANTA, Thaiane; RABELO, Gabriela; MENDONÇA, Júlia Duarte Pires de; SAMPAIO, Pedro; FERNANDA, Laísa; AGUIAR, Lauanny; SOUZA, Ricardo de. Oficinas didáticas interdisciplinares: proposições do Pibid História e Sociologia UnB 2020-2022. Brasília: Universidade de Brasília, 2022.

DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento do Distrito Federal: Caderno Ensino Médio. 1ª ed. Brasília: SEEDF, GDF, 2020.

DUQUE, Tiago; BOLFE, Ana Paula. Sociologia, formação de professores e interdisciplinaridade: Conquistas e desafios nas experiências do Pibid de Ciências Sociais na PUC-Campinas. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 1, p. 262-275, 2015.

FAISTING, André Luiz; AGUIAR, Márcio Mucedula. Sociologia e Antirracismo: A experiência do PIBID no desenvolvimento de práticas pedagógicas de combate ao racismo e valorização da diferença étnico-racial. Paranaíba: Revista Interfaces da Educação, 2018, p. 184–202, 2018. FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & sociedade, v. 23, p. 257-272, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.

GONÇALVES, Danyelle Nilin; FILHO, Irapuan Peixoto Lima. Aprendendo pela pesquisa e pelo ensino: o Pibid no processo formativo das licenciaturas em Ciências Sociais. Revista Brasileira de Sociologia, v. 2, n. 3, p. 81-100, 2014.

HANDFAS, Anita; MAÇAIRA, Julia Polessa. O estado da arte da produção científica sobre o ensino de Sociologia na educação básica. São Paulo: BIB – Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, p. 43-59, 2014.

HOOKS, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Editora Elefante, 2020.

JUNQUEIRA, Marili Pires; PIMENTA, Rosângela Duarte. In: Haydée Caruso; Mario Bispo dos Santos (Org.). O PIBID e a formação docente em Ciências Sociais: permanências das possibilidades frente as novas diretrizes do programa. Rumos da Sociologia na Educação Básica: Reformas, resistências e experiências de ensino. Porto Alegre: Editora CirKula, 1. Edição, p. 169-185, 2019.

KRAEMER, Celso; MONTEIRO, Érica Fernanda. O poder disciplinar produz, a sociologia problematiza e o PIBID - Direitos Humanos resiste. Ipojuca: Revista Brasileira do Ensino Médio, 2021, v. 4, p. 14-22, 2021.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA J. F.; TOSCHI M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2. Edição, 2005.

MARTINS, Raiana. Escola cercada. João Pessoa: CAOS – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, p. 132–138, 2020.

MELLO, Roberta do Nascimento. Obras literárias como instrumento de ensino de Sociologia: a realidade social por trás das páginas de ficção. João Pessoa: CAOS – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, p. 101–115, 2020.

OLIVEIRA, Amurabi; BARBOSA, Vilma Soares Lima. Formação de professores em ciências sociais: desafios e possibilidades a partir do estágio e do PIBID. Natal: Revista Eletrônica Inter-Legere, v. 13, p. 140-162, 2013.

OLIVEIRA, A.; MELCHIORETTO, B. O ensino de sociologia como tema de pesquisa nas ciências sociais brasileiras. São Paulo: BIB – Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, p. 1-26, 2020.

PATROCÍNIO, Laís Barbosa. ANÁLISE DA PRÁTICA DE ENSINO E A FORMAÇÃO NO PIBID. Dossiê práticas de ensino e aprendizagem: A experiência docente e os desafios epistemológicos e metodológicos da educação. Belo Horizonte: Revista Científica das áreas de História, Letras, Educação e Serviço Social do Centro Universitário de Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 66-73, 2017.

RODRIGUES, Francisco Xavier Freire; SILVA, Edilene da Cruz. O PIBID de Ciências Sociais da Universidade Federal de Mato Grosso e a formação de professores de Sociologia para a Educação Básica. São Leopoldo: Ciências Sociais Unisinos, v. 51, n. 3, p. 290-300, 2015.

SANTOS, Mario Bispo dos. O PIBID na área de Ciências Sociais: condições epistemológicas e perspectivas sociológicas: as perspectivas pública e cosmopolita. Revista Brasileira de Sociologia, v. 2, n. 3, p. 55-89, 2014. SANTOS, Mario Bispo dos. O PIBID na área de Ciências Sociais: da formação do sociólogo à formação do professor em Sociologia. Brasília: Sociedade e Estado, 2018. SANTOS, Rita de Cássia Melo; SILVA, Adriano Felix da; TOLEDO, Aline; MEDEIROS, Brenno Ricardo Ramos de; LIBERATO, Franklyn Sizernando (Ayra); CADORE, Marcelo; CAVALCANTE, Paula Cristina; MELLO, Roberta do Nascimento; CABRAL, Selma de Souza; MENDES, Tyago Carneiro; SILVA, Valter Gomes; WAGNER, Adolfo. CONHECER PARA INTERVIR: Diagnóstico do IFPB - João Pessoa para realização de atividades do PIBID/Sociologia UFPB. João Pessoa: CAOS – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, 2020, p. 16–38.

SANTOS, Rita de Cássia Melo; WAGNER, Adolfo. Apresentação do dossiê “Por dentro do IFPB: Conhecer e expressar”. João Pessoa: CAOS – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, 2020, p. 12–15.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Campinas: Editores Associados, 2009.

SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas: Editores Associados, 2011.

SILVEIRA, Cristina Cruvello; Elisabete; PEREIRA, Natália; MOURA, Wallace. Sociologia no ensino médio e o PIBID: brincando, pensando e construindo práticas educativas com autonomia. Rio de Janeiro: Revista Interinstitucional Artes de Educar, 2017, p. 184–200.

SOUZA, Jordânia de Araújo; GAUDENCIO, Júlio Cezar; MORAIS, Leila Samira Portela de; SANTOS, Lúcia de Fátima. Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia. Maceió: Diversitas Journal, v. 7, n. 3, p. 2068-2086, 2022.

Published

2024-08-15

How to Cite

AMORIM DE BARROS, Beatriz. What we researched about Pibid Sociology in Brazil: a preliminary survey. Pós - Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 88–106, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistapos/article/view/50781. Acesso em: 21 nov. 2024.