O ensino de sociologia e a escola democrática

desafios e possibilidades

Authors

Keywords:

Ensino de sociologia, Escola, Democracia

Abstract

The essay aims to discuss some challenges and possibilities of teaching sociology in a democratic school. It starts with a historical perspective on the teaching of sociology in Brazil, and then discusses the relationship between the State, education and contemporary democracy. The debate's hypothesis is that the epistemological principles of sociology teaching, when concretized in pedagogical practice, drive the construction of a democratic school, however, it also encounters macro-structural barriers of an economic and political elite that does not accept a collective social welfare state. The text comes from the opening lecture of the VII Paranaense Symposium on Social Sciences at the State University of West Paraná, which took place in 2021.



Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. 3ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

BODART, Cristiano; CIGALES, Marcelo. O ensino de sociologia no século XIX: experiências no estado do Amazonas, 1890-1900. Hist. cienc. saúde-Manguinhos 28 (1), Jan-Mar, 2021.

BOURDIEU, Pierre. Cuestiones de Sociología. Traducción Enrique Martín Criado. Ediciones Istmo: Madrid, 2013.

BENTO, Berenice. Necrobiopoder: quem pode habitar o Estado-nação? Cadernos Pagu, v. 53, 2018.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

DUBET, François. La sociología en entredicho y puntos débiles de la disciplina. In: DUBET, François. ¿Para qué sirve realmente un sociólogo? 1. ed. Buenos Aires, Siglo Veintiuno, 2015. p. 21-31.

GONZALES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: RIOS, Flavia; LIMA, Márcia (Orgs.). Por um feminismo Afro Latino Americano. Rio de Janeiro: ZAHAR, 2020, p. 75-93.

hooks, bell. Ensinamento pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.

IANNI, Octavio. O ensino de Ciências Sociais no 1º e 2º graus. Cadernos CEDES (85), 2011 [1985].

LAHIRE, Bernard. Viver e interpretar o mundo social: para que serve o ensino de Sociologia. Revista Ciências Sociais UFC, v. 45, n. 1, p. 45-61, 2014.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Revista Arte & Ensaio, n. 32, p. 123-151, 2016.

MILLS, C. Wrigth. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Seleção e introdução de Celso Castro. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

SANTOS, Mário Bispo. Diretrizes Curriculares Estaduais para o Ensino de Sociologia: em busca de um mapa comum. Percursos, Florianópolis, v. 13. n. 1. p. 40-59, 2012.

ZACHARIAS, Mariana Rocha. Espaços e processos educativos do Ginásio Paranaense: os ambientes especializados e seus artefatos (1904-1949) Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

Published

2022-12-16

How to Cite

CIGALES, Marcelo. O ensino de sociologia e a escola democrática: desafios e possibilidades. Pós - Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 73–85, 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistapos/article/view/43030. Acesso em: 27 jul. 2024.