The criminalization of the sound of the mass

an analysis of alagoano rap from the perspective of cultural criminology

Authors

  • Bruno Cavalcante Leitão Santos Centro Universitário Cesmac https://orcid.org/0000-0001-7556-2348
  • Francisco de Assis de França Júnior Centro Universitário Cesmac
  • Maria Victória Menezes de Mesquita Centro Universitário Cesmac

Keywords:

Cultural Criminology, Criminalization of poverty, Neoliberal Policies, Rap from Alagoas

Abstract

This article seeks to critically analyze rap from Alagoas, under the bias of cultural criminology and the criminalization of poverty. This musical genre, which has roots on the outskirts of large urban centers, carries with it an eminently countercultural character, which is why, not infrequently, it is often criminalized, both in relation to its musical productions, and about its composers and performers. The article presents an interpretation and a re-reading of rap songs produced in the Alagoas, basically using the hypothetical-deductive method, essentially from the point of view of neoliberal policies of social control, as will be explained. In addition, the emphasis of development will be on the problem of the poor-black-slum dweller triad, with a view to observing it as a kind of tool (formal or informal) of control through cultural production, where one sees in its exercise a practice of resistance to the historical marginalization imposed by the more affluent social strata, whose actions are generally aimed at excluding this part of society from the attempt to ascend to the dominant class.

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Author Biographies

Bruno Cavalcante Leitão Santos, Centro Universitário Cesmac

Doutor em Direito pela PUCRS. Mestre em Direito Público pela UFAL. Especialista em Direito Penal e Processual Penal pela UCDB. Professor de Direito Penal no Centro Universitário CESMAC – Maceió/AL. Líder do Grupo de Pesquisa "Sistema Penal, Democracia e Direitos Humanos" e pesquisador do Grupo de Pesquisa “Direito, contemporaneidade e transformações sociais”. Advogado.

Francisco de Assis de França Júnior, Centro Universitário Cesmac

Doutorando e Mestre em Direito pela Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra, Portugal. Pós-graduado em Psicologia Jurídica e em Ciências Penais. Professor de Direito Penal e Criminologia no Centro Universitário CESMAC – Maceió/AL. Líder do Grupo de Pesquisa "Sistema Penal, Democracia e Direitos Humanos". Advogado.

Maria Victória Menezes de Mesquita, Centro Universitário Cesmac

Bacharela em Direito do Centro Universitário CESMAC - Maceió/AL.

Membra Associada do Instituto Brasileiro de Ciências Criminais (IBCCRIM).

Membra do Grupo de Estudos Avançados IBCCRIM/CESMAC (2020-21).

Membra do Grupo de Pesquisa "Sistema Penal, Democracia e Direitos Humanos".

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Published

2022-12-28

How to Cite

CAVALCANTE LEITÃO SANTOS, Bruno; FRANÇA JÚNIOR, Francisco de Assis de; MENEZES DE MESQUITA, Maria Victória. The criminalization of the sound of the mass: an analysis of alagoano rap from the perspective of cultural criminology. Latin American Journal of Criminology, [S. l.], v. 2, n. 02, p. 243–278, 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/relac/article/view/43988. Acesso em: 13 may. 2024.