ALGUMAS PERCEPÇÕES SOBRE A RELACÃO LÍNGUA E CULTURA EM PROPAGANDAS DE ESCOLAS DE IDIOMAS

Authors

  • Adriana de Sousa Pilla Universidade Federal de São Carlos
  • Isadora Valencise Gregolin Universidad de Valladolid

Keywords:

: Culture, language and trade.

Abstract

While investigating initially which foreign languages are offered most frequently by the Brazilian language schools we can encounter explicit and implicit views on culture. Although difficult to define precisely the concept of culture brought some visions of theorists on the subject. From that view will discuss the meanings in advertisements presented by some schools. The TV commercials were chosen to form the corpus of this paper because they show two very strong cultural, language and media culture. The language because, according to Galisson (1991), is the best means of accessing culture and media culture because the media can reach a large portion of the population, thus achieving, spreading their "cultural ideals". The analysis was divided into two stages: addressed languages and analysis of commercial in Spanish and it was possible to verify the valuation of both English and Spanish languages and formulaic approach and the construction of the comic interaction between Portuguese and Spanish. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Iulo Almeida; ALVES, Tainá Almeida. O perigo da história única: diálogos com Chimamanda Adichie. Disponível em: < http://bocc.unisinos.br/pag/alves-alves-o-perigo-dahistoria-unica.pdf>. Acessado em 30/04/13.
BIZARRO, Rosa; FRAGA, Fátima. Da(s) cultura(s) de ensino ao da(s) cultura(s) na aula de língua estrangeira. Disponível em:< http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/4609.pdf>. Acessado em junho de 2011.
CASTELLOTTI, Véronique; MOORE, Danièle. Representations sociales des langues et enseignements. Disponí vel em: < http://www.coe.int/t/dg4/lingusitic/source/castello
ttimooreFR. Pdf>. Acessado em30/11/2009.
CUCHE, Denys.A noção de cultura nas ciências sociais. Trad. Viviane Ribeiro. Bauru: EDUSC, 1999.
DAGIOS, Marcele Garbin. As concepções de interculturalidade e suas aplicações no ensino de língua inglesa: uma análise da visão dos professores do sudoeste do Paraná. Curitiba, 2010.
Disponível em: <http://www.ppge.ufpr.br/teses/M10_ Marcele%20Garbin%20Dagios.pdf>. Acessado em30/11/2009.
EAGLETON, T. A Idéia de cultura. São Paulo: Editora Unesp, 2005.
FANJUL, Adrián Pablo. Português ”“ Espanhol: línguas próximas sob o olhar discursivo. São Carlos: Claraluz Editora, 2002.
GHIRALDELO, Claudete Moreno. As representações do estrangeiro em atividades de livros didáticos de língua portuguesa. Revista Fragmentos, número 22, p.61/78 Florianópolis/ janjun/2002.
KRAMSCH, Claire. O componente cultural na Linguística Aplicada. Trad. Lucia Maria de Assunção Barbosa. Contexturas, ensino de língua inglesa, 15-2009, pp. 115-134.
KRAMSCH, Claire. Language and culture. Oxford: Oxford University Press, 1998.
MOREIRA, Alberto da Silva. Cultura midiática e educação infantil. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v24n85/a06v2485>. Acessado em 30/04/2013.
PICANÇO, Deise Cristina de Lima. História, Memória e Ensino de Espanhol (1942- 1990). Curitiba: Editora UFPR, 2003.
TILIO, Rogério. Reflexões acerca do conceito de cultura. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, volume VII, número XXVIII, Rio de Janeiro/Jan-Mar/ 200

Published

2015-10-03

How to Cite

PILLA, Adriana de Sousa; GREGOLIN, Isadora Valencise. ALGUMAS PERCEPÇÕES SOBRE A RELACÃO LÍNGUA E CULTURA EM PROPAGANDAS DE ESCOLAS DE IDIOMAS. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 19, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9624. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Artigo