A INTERCULTURALIDADE NO ENSINO E APRENDIZAGEM DE LÍNGUA INGLESA: REFLEXÕES SOBRE UMA EXPERIÊNCIA NA UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS- CAMPUS ARAGUAÍNA
Keywords:
Interculturality; Teaching and Learning of Language; Teacher Education.Abstract
The English Language Teaching Assistant Program is an Institutional Project in partnership with CAPES / Fulbright that focuses on permanence of teaching assistants in twenty American Federal Institutions in higher education over four years. The first year of the project (2011) at the Federal University of Tocantins achieved some results and it was an extremely enriching experience for students and professors from Letras graduation course involved in the project. This work aims to reflect, analyze and comment the obtained results of the project so far. English is internationally regarded as a global language and, on this world stage, it is increasingly necessary to introduce reflections and discussions on the cultural education of teachers who deal with the teaching of an hegemonic language and that is often seen with prejudice due to its political and historical status . The possibility of having teaching assistants born in a country with the culture of the target language has been extremely interesting as a source of exchanging cultural awareness for these future teachers. Moreover, the contact of Letras students with native speakers has shown a form of motivation and opportunity to practice and improve, not only the skills of listening and speaking, but also the intercultural competence as mentioned before.
Downloads
References
Dimension in Language Teaching. Strasbourg, Council of Europe Publishing ”“ European
Centre for Modern Languages.
BARBOSA, L.M.A. Concepção de língua e de cultura no ensino-aprendizagem de língua
estrangeira. In:GATTOLIN, S.; SIGNORI, M. B.; MIOTELLO, V. (Org.). Dez anos entre o
aprender e o ensinar linguagens. São Carlos-SP: Pedro e Paulo editores, 2007.
DRAVET, F. Acolher o desconhecido. In: CASTRO, G.; DRAVET, F. (Org.). Sob o céu da cultura. Brasília: Thesaurus, 2004. p. 95-112.
Edgar de Assis Carvalho in: Aprender- Cadernos de Filosofia e Psicologia da EducaçãoUESB- Vitória da Conquista- BA- 2005- Pág 105 , 106
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós modernidade. Trad. De TOMAZ, T.S. Disponível em: <http://etauft.blogspot.com.br/2013/06/american-culture-workshop->.
INNERARITY, D. Educar para uma sociedade multicultural. In: CASTRO, G.; DRAVET, F. (Orgs.). Sob o céu da cultura. Brasília: Thesaurus, 2004. p. 59-74.
Kramsch, Claire (1993) Context and Culture in Language Teaching. Oxford, Oxford.
KOVALEC, O. Estudos (inter) Culturais em Cadernos de Língua Inglesa da Rede Pública do Estado de São Paulo- Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de São Carlos, 2013.
OLIVEIRA, Hélvio Frank de. Narrativas de uma portuguesa vivendo no Brasil: algumas considerações sobre suas experiências interculturais. Rev. bras. linguist. apl. [online]. 2012, vol. 12, n.1
Rivers, Wilga M. (1983) Speaking in Many Tongues: Essays in foreign-language teaching. Cambridge, Cambridge University Press.
TODOROV, T. A conquista da América. São Paulo: Martins Fontes, 1995. University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).