SALA DE AULA PÓS-MÉTODO: A APLICABILIDADE DO DESIGN THINKING COMO PRÁTICA AUXILIAR NO PROCESSO DE AQUISIÇÃO DE LÍNGUAS ESTRANGEIRAS POR MEIO DA INTERNET

Authors

  • Erica de Cassia Modesto Coutrim Universidade de São Paulo

Keywords:

Design Thinking; Internet; Foreign languages.

Abstract

So we can consider the feasibility of applying the concept of Design Thinking in the foreign language acquisition process on the Web, it is necessary that, first of all, we stop believing in the ineffectiveness of one or another methodology or approach for student success. Nor should we put on the Internet the responsibility for solving all the problems related to the process. Actually the Internet has the essential role to enable the expansion of the teacher’s role and to break down the barriers that separate teacher, student, language, methods and environments. But how? The Design Thinking
applied to education emerges as a development method for collaboration, innovation and autonomy in the foreign language acquisition process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erica de Cassia Modesto Coutrim, Universidade de São Paulo

Doutoranda da Faculdade de Educação (USP) com ênfase em linguagem e educação, desenvolvendo pesquisa na área de linguística aplicada (aquisição de língua estrangeira/ segunda língua e tecnologia). Mestrado em língua e literatura brasileira e alemã pela Universidade de São Paulo (FFLCH), com graduação e licenciatura em letras (português/alemão) também pela Universidade de São Paulo (FFLCH-FEUSP). Especialização em ensino de línguas estrangeiras pela Universität Kassel - Alemanha. Professora de língua alemã do Colégio Visconde de Porto Seguro (janeiro/2008 a maio/2015).

References

CAVALCANTI, Carolina Magalhães Costa. Contribuições do Design Thinking para concepção de interfaces de Ambientes Virtuais de Aprendizagem centradas no ser humano. Dissertação (Doutoramento em educação). Universidade de São Paulo, 2015. Disponível em
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 25 ed. São Paulo, SP: Paz e terra, 1996.
GARDNER, Gardner; MACINTYRE, Peter. A student’s contribution to second language learning. Part I: Cognitive Variables. Language Teaching. Cambridge Journals, v. 25, p.211-220, 1992. Disponível em: http://journals.cambridge.org/action/. Acesso em: 05 de fev. 2015.
KRASHEN, Stephen. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon Press, 1982.
KUMARAVADIVELU, B. Language Teacher Education for a Global Society: A Modular Model for Knowing, Analyzing, Recognizing, Doing, and Seeing. London: Routledge, 2012.

Published

2016-06-15

How to Cite

COUTRIM, Erica de Cassia Modesto. SALA DE AULA PÓS-MÉTODO: A APLICABILIDADE DO DESIGN THINKING COMO PRÁTICA AUXILIAR NO PROCESSO DE AQUISIÇÃO DE LÍNGUAS ESTRANGEIRAS POR MEIO DA INTERNET. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 25, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9388. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Artigo