CRENÇAS E EXPECTATIVAS NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE INGLÊS

Authors

  • Carlos Alberto Gonçalves Pavan

Keywords:

beliefs, expectations, teaching, learning.

Abstract

The theories of beliefs and expectations have been growing a lot in Applied Linguistics, especially from 1995 on, as many researchers state. The interest in discovering the origins of the actions taken by teachers in their classroom practice has guided many studies. Therefore, in order to contribute to this theme, we have attempted to identify the beliefs and expectations about the teaching and learning processes of English as a Foreign Language in undergraduate students of English Language Teaching entering and finishing this major at a private college in the interior of São Paulo. The influences such beliefs and expectations might have in the teaching and learning processes have also been analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARCELOS, A. M. F. et al. Ser professor de inglês: crenças, expectativas e dificuldades dos alunos de Letras. In: VIEIRA ABRAHÃO, M. H. (org.). Prática de ensino de língua estrangeira: experiências e reflexões. Campinas, SP: Pontes Editores, Arte Língua, p. 11-29, 2004.
BARCELOS, A. M. F. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA ABRAHÃO, M. H. (orgs.). Crenças e Ensino de línguas ”“ foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 15-42, 2006.
CASTRO BARBO, M. A. Influência das crenças do professor de língua inglesa sobre o aprendizado. In: ABRAHÃO, M. H. V.; GIL, G.; RAUBER, A. S. (Orgs.). Anais do I Congresso Latino-Americano sobre Formação de Professores de Línguas. Florianópolis, UFSC, p. 265-276, 2007.
CONSOLO, D. A. et al. Reflexões sobre ensino e avaliação de compreensão e produção oral em língua estrangeira: implicações para a formação de professores. In: ABRAHÃO, M. H. V.; GIL, G.; RAUBER, A. S. (Orgs.). Anais do I Congresso Latino-Americano sobre Formação de Professores de Línguas. Florianópolis, UFSC, p. 301-315, 2007.
CUNHA, M. I. O bom professor e sua prática. 16ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2004.
FINARDI, K. R.; GIL, G. Crenças de professores sobre o uso da linguagem lúdica na sala de aula de língua estrangeira (LE). In: GIL, G. et al (orgs.). Pesquisas qualitativas no ensino e
aprendizagem de inglês: a sala de aula e o professor de LE. Florianópolis: UFSC, p. 191-212, 2005.
GIL, A. C. Métodos e técnicas da pesquisa social. 5ª ed. São Paulo, SP: Atlas, 1999.
JOHNSON, K. E. Understanding language teaching. Boston: Heinle & Heinle, 1999.
KENNEDY, M. Policy Issues in Teacher Education. East Lansing, Mich.: National Center for Research on Teacher Learning, 1990.
KERN, R. G. Students’ and teachers’ beliefs about language learning. Foreign Language Annals. v. 28, n. 1, p. 71-92, 1995.
KUDIESS, E. As crenças e os sistemas de crenças do professor de Inglês sobre o ensino e a aprendizagem da língua estrangeira no sul do Brasil: sistemas, origens e mudanças. Linguagem & Ensino, v. 8, n. 2, p. 39-96, 2005.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MALÁTER, L. S. O. A competência oral em inglês sob o olhar de futuros professores. In: ABRAHÃO, M. H. V.; GIL, G.; RAUBER, A. S. (Orgs.). Anais do I Congresso LatinoAmericano sobre Formação de Professores de Línguas. Florianópolis, UFSC, p. 642-656, 2007.
PAJARES, M. F. Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct. Review of Educational Research, v. 62, n. 3, p. 307-332, 1992.
SCHULZ, R. A. Focus on form in foreign language classroom: Students’ and teachers’ views on error correction and the role of grammar. Foreign Language Annals, v. 29, n. 3, p. 343-364,
1996.
SILVA, K. A. O futuro professor de língua inglesa no espelho: crenças e aglomerados de crenças na formação inicial. In: BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA ABRAHÃO, M. H. (orgs.). Crenças e Ensino de línguas ”“ foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 105-124, 2006.
SILVA, K. A.; ROCHA, C. H. Crenças sobre o ensino e aprendizagem de línguas na Lingüística Aplicada. In: ABRAHÃO, M. H. V.; GIL, G.; RAUBER, A. S. (Orgs.). Anais do I Congresso
Latino-Americano sobre Formação de Professores de Línguas. Florianópolis, UFSC, p. 1018-1047, 2007.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, SP: Atlas, 1987.
TUDOR, I. The Dynamics of the Language Classroom. Cambridge: CUP, 2001.
VELOSO, F. S. Crenças, expectativas e o papel do insumo na compreensão oral de língua italiana dos alunos de um curso de Licenciatura em Letras. 2007. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada) ”“ Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, UNESP, São José do Rio Preto, 2007.
VIEIRA ABRAHÃO, M. H. Teoria e prática na formação pré-serviço do professor de língua estrangeira. In: GIMENEZ, T. (org.). Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: UEL, p. 59-76, 2002.
VIEIRA ABRAHÃO, M. H. Crenças, pressupostos e conhecimentos de alunos-professores de língua estrangeira e sua formação inicial. In: VIEIRA ABRAHÃO, M. H. (org.). Prática de ensino de língua estrangeira: experiências e reflexões. Campinas, SP: Pontes Editores, Arte Língua, p. 131-152, 2004.
WHITE, C. Expectations and emergent beliefs of self-instructed language learning. System, v. 27, p. 443-457, 1999.

Published

2015-10-04

How to Cite

PAVAN, Carlos Alberto Gonçalves. CRENÇAS E EXPECTATIVAS NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE INGLÊS. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 9, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9344. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.