DE UM PONTO DE VISTA: COMO SE APRENDE OU NÃO GRAMÁTICA NA ESCOLA

DE UM PONTO DE VISTA: COMO SE APRENDE OU NÃO GRAMÁTICA NA ESCOLA

Authors

  • Ricardo Santos David Uniatlantico - Universidad Europea del Atlántico - Espanha.

Keywords:

Língua Portuguesa; Gramática; Aprendizado.

Abstract

Evaluating the challenges that the school has experienced in teaching the English language to students, so that they know how to use words properly, and are able not only to interpret texts, but write perfectly. Becomes relevant research on the extent to which the grammar becomes an essential factor to be learned at school. There are many studies that differ in opinions on the subject. But this article aims to demonstrate that the school itself goes through challenges in understanding what is a priority to teach and how to give students
characteristics of Portuguese who come against a perfect writing. To conduct this subject matter, I used me literature, searching in different authors, information that came against the objective of this study.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. / Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

CANZIANI, Tatiana de Medeiros. O letramento no ensino de língua portuguesa: estratégias para a formação do cidadão. (2009)

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Pauo: Cortez, 2002.

LERNER, Délia. Ler e Escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed. 2002.

LUFT, P. C. Língua & Liberdade: por uma nova concepção da língua materna. 8. ed. São Paulo: Ática, 2003.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2005.

NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática: história, teoria e análise, ensino. São Paulo: UNESP, 2002.

PERINI, Mário A. Gramática descritiva do português. São Paulo: Ática, 2005.

SANTOS, Janete. Letramento, variação linguística e ensino de português. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 5, n.1, p. 119-134, jul./dez. 2004.

TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez, 2004.

WOERMANN, Minka. Interpreting Foucault: an evaluation of a Foucauldian critique of education. S. Afr. j. educ., Pretoria, v. 32, n. 1, 2012 .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Santos David, Uniatlantico - Universidad Europea del Atlántico - Espanha.

Doutorado em Educação:Formação de Professores e Novas Tecnologias. Mestrado em Educação.Especialista em linguística aplicada. Revisor de textos, tradutor. Professor de língua portuguesa e inglesa para o ensino fundamental I e II.

Published

2017-07-21

How to Cite

DAVID, Ricardo Santos. DE UM PONTO DE VISTA: COMO SE APRENDE OU NÃO GRAMÁTICA NA ESCOLA: DE UM PONTO DE VISTA: COMO SE APRENDE OU NÃO GRAMÁTICA NA ESCOLA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 32–48, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/8030. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Artigo