Vulnerability and teaching odontologic clinic patients

Authors

  • Evelise Gonçalves Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marta Verdi Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.26512/rbb.v1i2.8071

Keywords:

Vulnerability. Dentistry. Bioethics. Dental school clinics.

Abstract

The dental school clinics are unique assistance institutions providing health care through dental students. Moral conflicts and ethical dilemmas emerge specially as most people who attend these clinics are searching for specialized dental care not provided for, under Brazilian public health care. A qualitative, exploratory and descriptive research was performed at a dentistry course of a federal public university aiming to identify the ethical issues involved in patient attendance at the dental school clinic of this institution. The access and attendance routines were investigated, through which was clear that the people assisted are frequently put into vulnerable situations, and, as a result, their autonomy is not respected as patients, citizens and human beings. This article would like to bring this problem to the attention of the academy and to emphasize the responsibility all dental school professors have in the construction of the ethical competence of the future dentists as well as in their attitude toward the patients they assist at these institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evelise Gonçalves, Universidade Federal de Santa Catarina

Florianópolis/SC, Brasil.

Marta Verdi, Universidade Federal de Santa Catarina

Florianópolis/SC, Brasil.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70. 1977.

BELLINO, F. Fundamentos da bioética. Aspectos antropológicos, ontológicos e morais. Bauru, EDUSC. 1997.

BEAUCHAMP, T. & CHILDRESS, J. Princípios da ética biomédica. São Paulo, Ed. Loyola. 2002.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Normas para Pesquisa Envolvendo Seres Humanos (Res. CNS 196/ 96 e outras) Brasília: Ministério da Saúde, 2002.

CONSELHO FEDERAL DE ODONTOLOGIA, ano 12, n. 61, jul-ago., Rio de Janeiro. 2004.

CONSELHO FEDERAL DE ODONTOLOGIA, ano 12, n. 62, set-out., Rio de Janeiro. 2004.

DINIZ, D. A vulnerabilidade na bioética. In: COSTA, S. I. & DINIZ, D. (Orgs.). Bioética: ensaios. Brasília: Letras Livres: 27-32, 2001.

FORTES, A. P de C. Ética e saúde. São Paulo, EPU, 1a reimpressão, 2002.

FOUCAULT, M. El nacimiento de la clínica. México, Siglo XXI. 1987.

KOTTOW, M. Bioética e política de recursos em saúde. In: GARRAFA, V. & COSTA, S. I. F. (Orgs.). A bioética no século XXI. Brasília, Editora Universidade de

Brasília: 67-75. 2000.

TRINDADE, O. & RAMOS, D. Análise das rotinas adotadas nos serviços de triagem de instituições de ensino odontológico para atendimento e

encaminhamento de pacientes: aspectos éticos. Revista da Pós-Graduação da Faculdade de Odontologia da USP, São Paulo, Universidade de São Paulo, 6: 291-297.1999.

WORLD MEDICAL ASSOCIATION. Declaration of Helsinki, Paragraph 2, 2000. ZOBOLI, E.L. C. P. & FRACOLLI, L. A. Vulnerabilidade do sujeito de pesquisa.

Cadernos de Ética em Pesquisa, Brasília, Ano IV(8): 20-21. 2001.

VAN DAM, S. & WELIE, J. Requirement-driven dental education and the patient’s right to informed consent. Journal of American College Dentistry, 68(3):40-47, 2001.

How to Cite

Gonçalves, E., & Verdi, M. (2005). Vulnerability and teaching odontologic clinic patients. Revista Brasileira De Bioética, 1(2), 195–205. https://doi.org/10.26512/rbb.v1i2.8071

Issue

Section

Artigos Originais