Bioethics, health and the environment: national curricular parameters and transverse topics.
DOI:
https://doi.org/10.26512/rbb.v7i1-4.7815Keywords:
Bioethics. Health Environment. Elementary and high school.Abstract
Bioethics is a transdisciplinary field of discussion that enables integrationof knowledge. Through its themes, the topics of health and the environment can beinvolved. With this integration, bioethics enables advanced reflection that can be taken toelementary and high schools, thereby generating important instruments for the subjects involved. However, it needs to be noted that dogmatic teaching is incapable of embracingthese discussions, since bioethics is intrinsically linked to autonomous reflection. Thispaper had the aim of articulating bioethical questions for students in elementary and high schools, with the interdisciplinary proposal for national curricular parameters as its basis.
Downloads
References
Schramm FR. A bioética, seu desenvolvimento e importância para as ciências da vida e da saúde. Revista Brasileira de Cancerologia. 2002; 48(4):609-615.
Costa SIF, Garrafa V, Oselka GW, organizadores. Iniciação à bioética. Brasília: Conselho Federal de Medicina; 1998.
Junges JR, Zoboli ELCP. Bioética e Saúde Coletiva: convergências epistemológicas. Cienc. saúde coletiva. 2012; 17(4):1049-1060.
Pires JR, Garrafa V. Educação: nova fronteira da bioética. Ciênc. saúde coletiva. 2011; 16 Supl.1: 735-45.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra; 1996.
Brasil. Ministério da educação e do desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Brasília: MEC/SEF; 1997.
Brasil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Temas Transversais ”“ Saúde. Brasília: MEC/SEF; 1997.
Brasil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Temas Transversais ”“ Meio ambiente. Brasília: MEC/SEF; 1997.
Brasil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Temas Transversais ”“ Ética, pluralidade cultural e orientação sexual. Brasília: MEC/SEF; 1997.
Neri D. Filosofia Moral - Manual introdutivo. São Paulo: Edições Loyola; 2004.
Zagury T. O adolescente por ele mesmo. 9 ed. São Paulo: Record; 2006.
Siqueira JE. Verbetes: Educación en bioética. In: Tealdi JC, organizador. Dicionario Latino-Americano de Bioética. Buenos Aires, 2006.
Garrafa V. Introdução à Bioética. Revista do Hospital Universitário UFMA. 2005; 6(2):9-13.
Cruz MR, Trindade ES. Bioética de Intervenção ”“ uma proposta epistemológica e uma necessidade para sociedades com grupos sociais vulneráveis. Revista Brasileira de Bioética. 2006; 2(4):483-500.
Morin E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. São Paulo/Brasília: Cortez/Unesco; 2000.
Gadotti M. Cidadania planetária: Pontos para a reflexão. Conferência Continental das Américas para a Carta da Terra; 1998 Nov. 30 ”“ Dez. 3; Cuiabá, Mato Grosso.
Siqueira JE. Ética e Tecnociência: Uma abordagem segundo o princípio da responsabilidade de Hans Jonas. Londrina: EdUEL, 1998.
Jonas H. O principio vida: fundamentos para uma biologia filosófica. Petrópolis: Vozes; 2004.
Guzzo RSL. Saúde psicológica, sucesso escolar e eficácia na escola: desafios do novo milênio para a psicologia escolar. In: Del Prette ZAP, organizador. Psicologia escolar e educacional: saúde qualidade de vida. Campinas: Alínea, 2003.
Almeida FN, Juca V. Saúde como ausência de doença: crítica à teoria funcionalista de Christopher Boorse. Ciênc. saúde coletiva. 2002; 7(4):879-89.
Munoz SAI, Bertolozzi MR. Pode o conceito de vulnerabilidade apoiar a construção do conhecimento em Saúde Coletiva? Ciênc. saúde coletiva. 2007; 12(2): 319-24.
Rocha CRM, Ferriani MGC, Souza MSS. O acompanhamento do adolescente na escola. In: Ramos FRS, organizador. Adolescer: compreender, atuar, acolher. Brasília: ABEn; 2001.
Lopes NAA. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. J. Pediatr. 2005; 81 Supl.5:164-172.
Lepargneur H. Promoção da humanidade futura: enhancement. Revista Bioétikos. 2010; 4(3):310-314.