As Eleições Presidenciais de 2002 nas páginas de“Veja”

Authors

Keywords:

Veja. media discourse. political discourse. Lula. Brazil. elections. semiotics.discourse analysis.

Abstract

This paper analyzes 27 issues of the most influential weekly Brazilian magazine, Veja, from May 1st to October 30th, 2002, employing methods of Narrative Semiotics. The analysis discusses the discourse of the magazine, focusing on the theme of the presidential elections of that year. The results show that Veja has a conservative bias, that believes in globalization and the markets as the fundamental power that moves the world, and is aligned with the interests of the upper classes and the idea of individual success in the capitalist system. In that context, it opposed the candidate Lula and supported José Serra.

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Author Biography

Mestrado em jornalismo pela Universidade de São Paulo e doutorado em linguística hispânica (em fase final) pela University of Texas at Austin. Suas áreas de interesse são: semiótica, análise do discurso, discurso político, discurso midiático, linguística textual e aquisição de espanhol e português como segunda língua.

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Published

2020-10-19

How to Cite

Ricardo. (2020). As Eleições Presidenciais de 2002 nas páginas de“Veja”. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 7(2), 73–90. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33612

Issue

Section

Research articles