DIALOGUE AS A TRANSFORMING FORCE IN THE LANGUAGE GAME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v11i22.41872

Keywords:

Gadamer. hermeneutics. Dialogue. Transformative Force. Language game.

Abstract

We seek to discuss the potential of dialogue, as a transforming force, to dynamize intersubjective relationships, according to the hermeneutic philosophy of Hans-Georg Gadamer. In this sense, we relate this communicative practice to the structuring model of the game, according to the Gadamerian approach. We anchor the analysis, mainly, in the following writings of this philosopher: Truth and Method I (2015); Truth and Method II (2011); Hermeneutics in Retrospect (2007); Praise of Theory (2001). We question the effectiveness of the force of dialogue, in the face of the inability to develop this communicational practice, in our days. We argue that the dialogue follows the course of the language game and, in this sense, the subjects, participants of this movement, must intend to reach mutual understanding. Based on the analyses, the strength that underlies the dialogue can make it possible to resize the I-you-world relationship, a contributory perspective for reflecting on viable ways to overcome conflicts, as well as strengthening social bonds.

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Author Biography

Renata Adrian Ribeiro Santos Ramos, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS); Especialista em Alfabetização pela UEFS; Especialista em Supervisão Escolar pela UEFS; Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal da Bahia; Mestre em Educação pela UEFS. Cursa doutorado em Filosofia na Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia. Desenvolve trabalhos de ensino, pesquisa e extensão na área de Educação e Filosofia, envolvendo os temas: Infância e Educação Infantil.

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Published

2022-09-19

How to Cite

Ribeiro Santos Ramos, R. A. (2022). DIALOGUE AS A TRANSFORMING FORCE IN THE LANGUAGE GAME. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 11(22), 69–84. https://doi.org/10.26512/pl.v11i22.41872

Issue

Section

Artigos