MIND AND SUBJECTIVITY IN THE VEDÃNTA’S PHILOSOPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v10i19.33885

Keywords:

Vedānta, Mente, Subjetividade

Abstract

To talk about the mind (manas) and the subjectivity according to with Vedãnta's philosophy, implies a series of questions, of which the two most important points are: (i) the mind is considered as a sense’s organ, just like the sight; hearing, touch, smell and taste. (ii) the subjectivity does not imply a notion of subject understood as an individual separate from the Whole (Brahman), one since the principle of subjectivity (ãtman) is the same for all beings, i.e., there is no substantial difference between the alterities, what differentiates one subject from another is the ego (ahaá¹…kãra), which is an insubstantial entity constituted of name and form (nãmarÅ«pa). Therefore, we must focus primarily on these two aspects, in order to clearly understand the vedantin position about the mind and the subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno do Carmo Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora

Sou Bacharel em Filosofia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), possuindo também, o diploma de licenciatura plena na mesma área de formação. Também sou especialista e mestre em Ciência da Religião pela UFJF. Na minha dissertação de mestrado investiguei o conceito de viveka (razão discriminativa) conforme a tradição soteriológica do Vedãnta, mais especificamente, segundo a filosofia não-dualista de Åšaá¹…karãcãrya. Atualmente continuo na UFJF com um trabalho de doutorado em Ciência da Religião. Esse trabalho consiste de um estudo e tradução da obra "Vedãntasãra" de Sadãnanda, do sânscrito para o português. Também participo ativamente do NERFI (Núcleo de Estudos em Religiões e Filosofias da Índia) da UFJF, sob a coordenação do Prof. Dr. Dilip Loundo, no qual desenvolvemos nossos estudos regulares do idioma sânscrito, que por excelência, é a linguagem religiosa e filosófica da tradição indiana.

References

BRONKHORST, Johannes. Aux origenes de la philosophie indienne. Gollion: Infolio editions, 2008.

LOUNDO, Dilip. Adhyaropa-apavada Tarka: the nature and structure of the soteriological argument in Åšaá¹…karacarya’s and Swami Satchidanandendra Saraswati’s Advaita Vedanta. In: The Journal of Hindu Studies, v. 8, i. 1. Oxford: Oxford University Press and the Oxford Centre for Hindu Studies, 2015, p. 65-96. Disponível em: <http://jhs.oxfordjournals.org/content/early/2015/02/15/jhs.hiv001.abstract>. Acesso em: 20 jan. 2018.

_____. A mistagogia apofática dos Upaniá¹£ads na Escola Não-Dualista Advaita Vedanta de Satchidanandendra Saraswati. In: Numen ”“ Revista de Estudos e Pesquisa da Religião, v. 14, n. 2. Juiz de Fora: UFJF, 2011, p. 109-130. Disponível em: <https://numen.ufjf.emnuvens.com.br/numen/article/view/1242/1398>. Acesso em: 20 jan. 2018.

_____. Ser sujeito: Considerações sobre a Noção de atman nos Upaniá¹£ads. In: Cultura oriental, v. 1, n. 1. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2014, p. 11-18.

MĀṆḌŪKYA UPANIṢAD. In: THE EARLY UPANIṢADS: annotated text and translation by Patrick Olivelle. New York: Oxford University Press, 1998, p. 473-477.

_____. In: UPANIá¹¢ADS: a new translation by Patrick Olivelle. New York: Oxford University Press, 2008, p. 288-290.

SHARMA, Arvind. The philosophy of religion and Advaita Vedanta: a comparative study in religion and reason. Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 1995.

SHARMA, Chandradhar. A critical survey of Indian philosophy. Delhi: Motilal Banarsidass, 1987.

TAITTIRIÌ„YA UPANISÌ£AD. In: THE EARLY UPANIá¹¢ADS: annotated text and translation by Patrick Olivelle. New York: Oxford University Press, 1998, p. 288-313.

_____. In: UPANIá¹¢ADS: a new translation by Patrick Olivelle. New York: Oxford University Press, 2008, p. 177-193.

Published

2021-05-05

How to Cite

do Carmo Silva, B. (2021). MIND AND SUBJECTIVITY IN THE VEDÃNTA’S PHILOSOPHY. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 10(19), 270–278. https://doi.org/10.26512/pl.v10i19.33885

Issue

Section

Ensaios