PEDAGOGY OF JUSTICE

an introduction to education in John Rawls’s work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v7i13.14663

Keywords:

Education. John Rawls. Pedagogy of justice. Moral formation.

Abstract

The objective of this article is to present basic concepts of the work of John Rawls and introduce new readers to the discussion about education that can be extracted from his writings. Considering the author's importance to contemporary political philosophy, as well as the complexity of his texts, it is sought to facilitate the access of the theme to new researchers. Rawls was not concerned specifically on defining a pedagogical theory, however, his theory of justice shows itself dependent on an adequate moral formation of the individuals that compose the society theorized by him. Thus, this article consists of the analysis of bibliographical references produced by brazilian researchers who have tried to describe, exclusively, a formative theory in Rawls or a clear relation between his work and education. Didactically, this research was divided into two parts, namely, a brief introduction to Rawls' theory of justice and a look at a possible pedagogy of justice and its foundations.

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Author Biographies

André Bakker da Silveira, Universidade Federal do Paraná

Mestrando em Filosofia na linha de Ética e Política pela Universidade Federal do Paraná (atual). Graduado em Direito pelo Centro Universitário Curitiba (2010-2016). Realizou especialização em Filosofia da Educação pela UFPR (2016-2018), em Sociologia da Educação pela PUC-PR (2016-2018) e em Gestão Pública com ênfase em Direitos Humanos e Cidadania pela UEPG (2017-2019). Foi Residente Técnico da Escola de Educação em Direitos Humanos da Secretaria de Justiça, Trabalho e Direitos Humanos do Paraná. Cursa o Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes, na área de Filosofia, no Centro Universitário Claretiano (2018). Foi Diretor de Assuntos Acadêmicos no Diretório Central de Estudantes do UNICURITIBA, gestão Práxis (2011-2012). 

Celso de Moraes Pinheiro, Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná (1992), mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1999), doutorado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/Université Toulouse II - Le Mirail (2003) e pós-doutorado pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é professor associado IV da Universidade Federal do Paraná. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia da Educação, Ética e Filosofia Política, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia, kant, ensino de filosofia, educação, filosofia política e ética.

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Published

2018-07-31

How to Cite

Bakker da Silveira, A., & de Moraes Pinheiro, C. . (2018). PEDAGOGY OF JUSTICE: an introduction to education in John Rawls’s work. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 7(13), 106–127. https://doi.org/10.26512/pl.v7i13.14663

Issue

Section

Artigos