AN INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT PHOTOSYNTHESIS WITH STUDENTS FROM ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Rejaneide Alves Maciel Universidade de Brasília
  • Darlan Quinta de Brito UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA
  • Vinícius Ricardo Marques de Souza UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA

Keywords:

AN INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT PHOTOSYNTHESIS WITH STUDENTS FROM ELEMENTARY SCHOOL

Abstract

This research aimed to investigate the knowledge presented by Elementary School II students about plant nutrition. Therefore, an investigative activity was developed, in the hybrid modality, (AI) with 30 students from the 6th to the 9th year of Elementary School in a public school of the state network, in Gilbués-PI. The experimental part of AI involved the extraction and separation of plant pigments. To obtain the data, an electronic questionnaire was applied before and after the application of AI through the Google Forms® platform. With the accomplishment of the experiment, it was assumed that the students identified the different colors of the pigments, the green color being chlorophyll, as well as they were able to learn new concepts related to plant nutrition, considered complex. With the proposed AI, it was possible not only to infer about the students' level of knowledge about plant nutrition, but also to overcome the difficulties in learning the photosynthesis process and teaching botany.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, F.; KRAPAS, S. Modelos mentais de estudantes do Ensino Médio acerca do fenômeno da fotossíntese. Anais do I Encontro Regional de Ensino de Biologia. Niterói: UFF/SBEnBIO-Regional 02 (RJ/ES), 2001.

BENCHIMOL, M. et al. Animação: Extração de pigmentos. In: Botânica: aulas práticas. Fundação Cecierj. Consórcio CEDERJ. Diretoria de Extensão. Coordenação de Biologia, 2010. Disponível em: Acesso em: 28 mai. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998, 138 p.

BOGDAN, R. E.; BIKLEN, S. Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon, 1992.

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Instituto de Física 127 Physicae Organum, v. 8, n. 1, p. 116-129, Brasília, 2022. ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.

CALCULADORA DE ANÁLISE DE VARIÂNCIA (ANOVA) - ANOVA unilateral de dados resumidos”, Disponível no seguinte endereço eletrônico: <https://www.danielsoper.com/statcalc/calculator.aspx?id=43>. Acesso em: 15 nov. 2021.

CARVALHO, A. M. P. Ensino de Física. São Paulo: Cengage Learning, 2010. Coleção Ideias em Ação. ISBN: 978-85-221-1062-9.

CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: A. M. P. Carvalho (Org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula (pp. 1-20). São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CARVALHO, A. M. P Fundamentos teóricos e metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765-794, 2018.

CARVALHO, A. M. P.; SASSERON, L. H. O Ensino de Física por investigação: Um Referencial Teórico e Pesquisa em Sequências de Ensino de Pesquisa. Ensino em Revista. v.22, n.2, p.249-266, jul./dez. 2015.

CENSO BRASILEIRO DE 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE).

DEMCZUK, O. M.; AMORIM, M.A.L.; ROSA, R.T.N. Atividade didáticas baseadas em experimentos no ensino de botânica: o relato de uma experiência. Anais do I Encontro Nacional de Ensino de Biologia e III Encontro Regional de Ensino de Biologia RJ/ES. Rio de

Janeiro: Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia, 2005.

FELIZARDO, C. T.; SILVA, A. G.; SOUZA, N. O.; PORTO, M. B. D. S. M. Uma abordagem interdisciplinar para o estudo da fotossíntese no Ensino Fundamental. Revista Educação Pública, v. 20, nº 25, 7 de julho de 2021. Disponível em: <https://educacaopublica.cecierj.edu.br

/artigos/20/25/uma-abordagem-interdisciplinar-para-o-estudo-da-fotossintese-no- ensino-fundamental>.

FREIRE, A. M. Reformas curriculares em ciências e o ensino por investigação. In: Actas do XIII Encontro Nacional de Educação em Ciências, p. 104. Castelo Branco, PT, 2009. Harborne, J.B.; Phytochemical Methods ž A Guide to Modern Techniques of Plant Analysis,

Chapman and Hall: London, 1973, p. 33.

KAWASAKI, C. S.; BIZZO, N. M. Fotossíntese: um tema para o ensino de ciências? Química Nova na Escola, São Paulo, v. no 2000, n. 12, p. 24- 29, 2000.

KUDE, V.M.M. Como se faz um projeto de pesquisa qualitativa em psicologia. Psico, v. 28, n. 1, p. 9-34, 1997.

LÜDKE, M.; ANDRE, M.E.D.A. de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986.

MELO, E. A. et al. (2012). A aprendizagem de botânica no ensino fundamental: dificuldades e desafios. Scientia Plena, vol. 8, número 10. Universidade Federal de Sergipe-Se, Brasil.

MOREIRA, M. A.; O professor – pesquisador como instrumento de melhoria do Ensino de Ciências. In MOREIRA, M. A. e AXT, R. Tópicos em Ensino de Ciências. Porto Alegre: Ed. Sagra, 1991.

MUNFORD, D.; LIMA, M. E. C. C. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), Belo Horizonte , v. 9, n. 1, p. 89-111, 2007.

SALATINO, A; BUCKERIDGE, M. "Mas de que te serve saber Botânica?". Estudos Avançados, São Paulo, v. 30, n. 87, p. 177-196, ago. 2016.

SASSERON, L. H; CARVALHO, A. M. P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de Alfabetização Científica e o padrão de Toulmin. Ciência e Educação, v. 17, p. 97-114, 2011.

Published

2022-04-17

How to Cite

Alves Maciel, R., Quinta de Brito, D. ., & Ricardo Marques de Souza, V. (2022). AN INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT PHOTOSYNTHESIS WITH STUDENTS FROM ELEMENTARY SCHOOL . Physicae Organum, 8(1), 116–129. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/42277

Issue

Section

Ciência é 10!

Most read articles by the same author(s)