Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária

Uma experiência em Mato Grosso

Authors

  • Rosangela Carneiro Góes
  • Antônio Marcos Passos de Mattos

Keywords:

EJA, Solidary Economy; Self-management; Educator Training

Abstract

This article presents the brief report about a training experience for educators working in Youth and Adult Education in the State of Mato Grosso and Municipal Teaching
Networks of the capital, Cuiabá, whose authors participated as teachers of the specialization course “EJA and Solidary Economy “, funded by the Ministry of Education and conducted by the Federal University of Mato Grosso. The report of this training covers the last 15 years of the Modality in Mato Grosso, starting with the experience of the Community and Popular University - UPC, recognized as a management experience in “formal education”, radically democratic. This characteristic later promoted the meeting of the EJA with the Solidarity Economy, considering the proximity between the two, as self-management, a fundamental principle of the Solidarity Economy, makes possible the emancipation of the human being, the greater objective expected of education, in particular Of the EJA. The report goes through the policies of Youth and Adult Education - EJA in the State, dealing with characteristics of this population, problems related to this type of teaching, suggesting pedagogical practices capable of overcoming the main difficulties and ends with the Specialization Course on EJA and Economics Solidary. As well as the difficulties, victories and results obtained in these processes. Being a brief text is not intended to exhaust the theme or even the experiences, but to serve as a provocation to other similar initiatives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosangela Carneiro Góes

Mestre em Educação pela UFMT, Professora da Educação Básica do município de Cuiabá, Assessora
Pedagógica do Projeto Rede de Centro de Formação em Economia Solidária da Região Centro-Oeste.

Antônio Marcos Passos de Mattos

Mestre em Educação pela UFMT, Professor da Educação Básica do Estado de Mato Grosso e do município
de Cuiabá, Educador voluntário do Centro de Formação em Economia Solidária da Região Centro-Oeste.

References

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Secretaria Nacional de Economia Solidária. I Oficina Nacional de Formação/Educação em Economia Solidária. Governo Federal, Brasília, 2006.

______. Conselho Nacional de Economia Solidária. . Diretrizes políticas

metodológicas para educação em economia solidária. Recomendação Nº 08, de 04 de julho de 2012. Brasília, Governo Federal, 2012.

______. Pelo Direito de produzir e viver em cooperação de maneira

sustentável. II Congresso Nacional de Economia Solidária. Documento Básico Nacional Sistematizado. Governo Federal, Brasília, 2010.

______. II Congresso Nacional de Economia Solidária. Caderno Temático: Formação, Finanças Solidárias, Etnodesenvolvimento, Comercialização,Cooperativismo Solidário. SME de Cuiabá. Plano de Desenvolvimento Institucional da Universidade Popular Comunitária. Cuiabá, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. Um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1993.

GOMES, D. M.; SILVA, M. das G. M. Projeto do curso de especialização em Educação de Jovens e Adultos e Economia Solidária. Cuiabá: UFMT/IE, 2013.

MATO GROSSO (Estado). Secretaria de Estado de Educação, Esporte e Lazer. Orientações curriculares das diversidades educacionais. Cuiabá: Editora Deffanti, 2012.

Published

2016-07-08

How to Cite

Góes, R. C., & Mattos, A. M. P. de. (2016). Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso. Mundo Do Trabalho Contemporâneo, 1(1). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242

Issue

Section

Debate Acadêmico