Sociolinguistic aspects of the teaching and use of the Sabane language in the Sowaintê village, of the Indigenous Land Aripuanã-RO Park. Research report

Authors

  • Fábio Pereira Couto Universidade Federal de Rondônia
  • Ivonete Sabanês Secretaria de Educação do Estado de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.26512/rbla.v10i2.20981

Keywords:

Language Sabanê. Sociolinguistics. Revitalization. Indigenous School Education

Abstract

The present work brings together results of a sociolinguistic research that demonstrates the current situation of the use and teaching of the Sabanê language in the Sowaintê village. The data for were recorded during several field trips conducted in the years 2016 and 2017 and reveal that the Sabanê language is in serious danger of extinction, with few native speakers, and in the community focus of our investigation, there are only two speakers. In addition, the language is practically not taught in school, even with the efforts of some Sabanê teachers in promoting the teaching of their native language. The study was developed in the light of Dorian (1989) “Investigating obsolescence: studies in language contraction and death”, and in Thomason (2015) “Endangered languages. An introduction. “We have also considered the studies of Braga and Telles (2014), Telles (2002) and Araújo (2004) on the languages of the Nambikwára family. The results of the study show the advanced state of reduction of speakers of Sabanê and the urgency of the implementation of a linguistic policy that can give linguistic and pedagogical support to the revitalization of that language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Pereira Couto, Universidade Federal de Rondônia

Professor da Universidade Federal de Rondônia. Coordenador do Laboratório de Línguas e Culturas Indígenas da Unir de Ji-Paraná.

Ivonete Sabanês, Secretaria de Educação do Estado de Rondônia

Professora indígena Sabanê da Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Sabanê da aldeia Sowaintê.

References

Araújo, G. A. de. 2004. A Grammar of Sabanê, a Nambikwaran Language. Utrecht: LOT.

Braga, A. G.; Telles, Stella. 2014. O comportamento do traço laringal em línguas Nambikwára do Norte: comparação entre o Latundê e o Negarotê. Universidade Federal do Rio de Janeiro: Linguística, vol. 10, n. 2.

Brasil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. 1998. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC/SEF.

D’Ángelis, W.; Veiga, J. (Orgs.). 1997. Leitura e Escrita em escolas indígenas. Campinas/São Paulo: ALB/Mercado das Letras.

______. 2012. Aprisionando sonhos: a educação escolar indígena no Brasil. Campinas, SP: Curt Nimuendajú.

Dorian, Nancy C. 1989. Investigating Obsolescence: studies in language contraction and death. Cambridge: Cambridge University Press.

Gil, A. C.. 2008. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Monserrat, R. M. F. 2006. Política e Planejamento Linguístico nas sociedades indígenas do Brasil hoje: o espaço e o futuro das línguas indígenas. In: Formação de professores indígenas: repensando trajetórias. Luís Donisete Benzi Grupioni (Org.). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, p. 131-154.

Projeto Político Pedagógico Da Escola Indígena De Ensino Fundamental E Médio Sowaintê. 2014.Vilhena ”“ RO: SEDUC.

Price, P. D.. 1978. The Nambiquara linguistic family. In: Anthropological Linguistics, vol. 20, n. 1, p. 14-37.

Reesink, E.. 2015. Os Sabanê e os povos do Nambikwara do Norte: etno-histórias das ruínas da história e de recriações tardias. Campo Grande, MS: Tellus, ano 15, n. 29, p. 113-133, jul./dez.

Rodrigues, Aryon Dall’Igna. 2002. Línguas Brasileiras: para o conhecimento das línguas indígenas. 4. Ed. São Paulo: Loyola.

Sabanês, Ivonete. 2016. A atual situação do ensino e do uso da língua Sabanê na escola e na comunidade da aldeia Sowaintê: uma investigação sociolinguística para revitalização da língua tradicional indígena. [Trabalho de Conclusão de Curso]. Ji-Paraná, RO: Unir, p. 110.

Tarallo, F. 1985. A pesquisa sociolinguística. São Paulo: Ática.

Thomason, S. G. 2015. Endangered Languages. an Introduction. Cambridge Textbooks in Linguistcis. United Kingdom: Cambridge University Press.

Telles, Stella. 2002. Fonologia e Gramática Latundê/Lakondê. Tese (Doutorado em Letras). Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.

Published

2018-12-20

How to Cite

Couto, F. P., & Sabanês, I. (2018). Sociolinguistic aspects of the teaching and use of the Sabane language in the Sowaintê village, of the Indigenous Land Aripuanã-RO Park. Research report. Revista Brasileira De Linguística Antropológica, 10(2), 319–334. https://doi.org/10.26512/rbla.v10i2.20981

Issue

Section

Articles