Becoming Teacher: The Constitution of the Professional Knowledge of Tuparí Indigenous Teachers

Authors

  • Wany Bernardete de Araujo Sampaio Universidade Federal de Rondônia
  • Edineia Aparecida Isidoro Universidade Federal de Rondônia
  • Luciana Castro de Paula Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.26512/rbla.v10i1.19058

Keywords:

Formação de professores indígenas. Construção de saberes; Saberes docentes; Prática docente; Professores Tuparí

Abstract

This study aims to give voice to indigenous teachers, stimulating thir reflection about the construction of their knowledge in their teaching practice. It is analyzed how and when the knowledge is constructed, observing the didactic organization in multi-serials classes, the didactic materials used, and the teaching of the indigenous languages. The results of the analysis show that in the reflections made by indigenous teachers on the issues at hand there is an appreciation of their academic formation, although they highlight the importance of their experience as students and teachers, as well as their social life in their respective communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wany Bernardete de Araujo Sampaio, Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Linguística (UNIR). Doutora em Educação Escolar (UNESP). Professora aposentada da Fundação Universidade Federal de Rondônia ”“ UNIR, Departamento de Línguas Vernáculas, Campus de Porto Velho. Professora Formadora do Programa Ação Saberes Indígenas na Escola, Departamento de Educação Intercultural ”“ UNIR (2014/2017), Campus de Ji-Paraná. Pesquisadora do Grupo de Estudos em Culturas, Educação e Linguagens ”“ GECEL/UNIR/CNPq, Campus de Porto Velho. 

Edineia Aparecida Isidoro, Universidade Federal de Rondônia

Mestre em Socioliguística (Universidade Federal de Goiânia). Doutoranda em Linguística (UnB). Professora do Curso de Licenciatura em Educação Básica Intercultural, da Universidade Federal de Rondônia ”“ UNIR, Departamento de Educação Intercultural, na área de Linguagem.

Luciana Castro de Paula, Universidade Federal de Rondônia

Mestre em Ciências Sociais (UNESP). Doutoranda em Antropologia (PPGA-UFPA). Professora do Departamento de Educação Intercultural da Universidade Federal de Rondônia. Pesquisadora do Laboratório de Línguas e Culturas Indígenas (LALIC-UNIR) e do Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia (GPEA-UNIR).

References

Alves, Poliana Maria. Análise Fonológica Preliminar da Língua Tuparí. (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, 1991.
Alves, Poliana Maria. O Léxico do Tuparí: uma proposta de dicionário bilíngue. (Tese de Doutorado). São Paulo: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita”, Faculdade de Ciências e Letras ”“ Campus de Araraquara, 2004.
Brasil/MEC/SEF. Referenciais para a formação de professores indígenas.Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 2002.
Alves, Poliana Maria. Referencial curricular nacional para as escolas indígena.s Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
Cabral, Ana Suelly Arruda Câmara Cabral, Sampaio, Wany Bernardete de Araujo and da Silva Sinha, Vera. Indigenous languages policies em Brazil: training indigenous people as teachers and researchers. In: Filipovic, Luna and Pütz, Martin (ed.).
IMPACT studies in language and society, Volume 42: Endangered languages an languages in danger: issues of documentation, policy, and language rights.
Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2016, 45”“59.
Caspar, Franz. Tuparí (Entre os índios, nas florestas brasileiras). Trad. de M. N. de Souza Queiroz. São Paulo: Ed. Melhoramentos, 1953.
D’Angelis, Wilmar da Rocha. Propostas para a Formação de Professores Indígenas no Brasil. In: Em Aberto (Experiências e Desafios na Formação de Professores Indígenas no Brasil), Brasília, v. 20, n. 76: 34”“43, fev. 2003.
Esteve, José M. Mudanças Sociais e Função Docente. In: NÓVOA, A. (Org.), Profissão Professor. Porto: Porto Ed., 1991.
Grupioni, Luís Donisete Benzi. Experiências e Desafios na Formação de Professores Indígenas no Brasil. In: Em Aberto, Brasília, v. 20, n. 76: 13”“18, fev. 2003.
Fonseca, Mary Gonçalves. Casa de escrever no papeo: a escola Tuparí da Terra Indígena Rio Branco, Rondônia. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação e Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente. Universidade Federal
de Rondônia. Porto Velho, 2011.
Isidoro, Edineia Aparecida et al. Ação Saberes Indígenas na Escola ”“ RIES”“ RO/AC: Relatório parcial das atividades período de novembro de 2013 a julho de 2014 (Relatório).
Martins, Marilene, Como Organizar o Ensino em Salas Multisseriadas, disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/138/como-organizar-o-ensino-em-classesmultisseriadas, acesso em 15/07/2018.
Medrado, Carlos Henrique de S. Práticas pedagógicas em classes multisseriadas. In. Entrelaçando. Revista Eletrônica de Culturas e Educação. Nº 7, V. 2, Ano III (2012) Set.”“Dez. p.133”“148. Caderno Temático V. Educação, Escolas e Movimentos
Sociais do/no Campo.
Melatti, Julio Cezar. Áreas Etnográficas da América Indígena Mamor锓Guaporé. Retocado em 2011. Capítulo 25: Mamor锓Guaporé. DAN-ICS-UnB 70910-900 ”“ Brasília, DF. Disponível em: www.juliomelatti.pro.br/areas/25guapore.pdf
Meireles, Denise Maldi. Guardiães da Fronteira: Rio Guaporé, século XVIII. Petrópolis: Vozes, 1989.
Moura, Terciana Vidal e Santos, Fábio Josué Souza. A pedagogia das classes multisseriadas: uma perspectiva contra-hegemônica às políticas de regulação do trabalho docente. In: Debates em Educação. Vol. 4, nº 7. Maceió, Jan.”“Jul. 2012.
Rodrigues, Aryon Dall’ Igna. Línguas Brasileiras: para o conhecimento das línguas indígenas. São Paulo: Loyola, 1986.
Rodrigues, Aryon Dall’ Igna; Caspar, Franz. Esboço da Gramática da Língua Tuparí. In: CABRAL, Ana Suelly Arruda Câmara; Silva, Ariel Pheula do Couto; Lopes, Jorge Domingues (Org.) Esboço da Gramática da Língua Tuparí. Brasília: LALLI,
[1957] 2017: 11”“100.
Rosa, Ana Cristina Silva. Classes multisseriadas: desafios e possibilidades. In: Educação & Linguagem. Ano 11. N. 18: 222”“237, Jul.”“Dez. 2008.
Sampaio, Wany Bernardete de Araujo; Isidoro, Edineia Aparecida; Paula, Luciana Castro de. Ensino de segunda língua: uma experiência com professores indígenas no estado de Rondônia. Comunicação Oral ”“ I Congresso Internacional sobre
estudos interculturais e Seminário de avaliação do PIBID Diversidade. Dourados: UFGD, 2014. (Artigo no Prelo).
Santos, Sílvio Coelho dos. Educação e Sociedades Tribais. Porto Alegre: Movimento, 1975.
Seki, Luci. Aspectos Morfossintáticos do Nome em Tuparí. In: Aryon Rodrigues e Ana Suelly A. C. Cabral (Org.). Atas da ANPOLL. Belém: Editora Universitária UFPA, tomo I, 2002: 298”“308.
Tardif, Maurice e Raymond, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. In. Educação & Sociedade, ano XXI, n° 73, Dezembro/00: 209”“244.
Tardif, Maurice. Saberes docente e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Tuparí, Raul Pat Ware. OTE MA’Ẽ ”“ Reflexões Sobre a Escrita da Língua Tuparí. 2015, 84 fl. Monografia de Conclusão de Curso, Educação Básica Intercultural, Universidade Federal de Rondônia ”“ Campus de Ji-Paraná, 2015.
Vander Velden, Felipe Ferreira. Os Tupí em Rondônia: diversidade, estado do conhecimento e propostas de investigação. In: Revista Brasileira de Linguística Antropológica. Vol. 2, n. 1:115 ”“ 123. UnB; LALLI. Jul. 2010.

Published

2018-07-30

How to Cite

Sampaio, W. B. de A., Isidoro, E. A., & Paula, L. C. de. (2018). Becoming Teacher: The Constitution of the Professional Knowledge of Tuparí Indigenous Teachers. Revista Brasileira De Linguística Antropológica, 10(1), 97–119. https://doi.org/10.26512/rbla.v10i1.19058

Issue

Section

Articles