O texto e a construção da identidade

Auteurs-es

  • Josênia Antunes Vieira Universidade de Brasília
  • Veruska Ribeiro Machado Universidade de Brasília

DOI :

https://doi.org/10.26512/les.v2i1.2953

Résumé

This paper is about texts produced in an adult literacy course promoted by the Paranoá Community Centre (see Magalhães, in this number). The paper discusses literacy social practices and events in this community, as well as the political commitment of the group, the access to community life, to institutions and power. Thus, the texts show the construction of social and political identity in the group.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Josênia Antunes Vieira, Universidade de Brasília

Professora Adjunta no Departamento de Lingüística, Línguas Clássicas e Vernácula, e membro do Núcleo de Estudos de Linguagem e Ideologia, Universidade de Brasília.

Veruska Ribeiro Machado, Universidade de Brasília

Pesquisadora do Programa Institucional de Iniciação Científica (PIBIC), Universidade de Brasília, 1995.

Références

Bakhtin, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1979.

Barton, D & Ivanic, R. Writing in the community. Written communication annual, London: Sage, 1991.

Barton, D. Literacy: an introduction to the ecology of written language.Oxford, UK: Blackwell, 1994.

Da Silva, J. V. et ai. O texto na alfabetização de adultos. Brasília, UnB. pesquisa inédita, 1995.

Fairclough, N. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.

Foucault, M. Arqueologia do saber. Trad. L. F. B. Neves. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987 (1969).

Halliday, M. Learning how to mean. London: Edward Arnold, 1975. Hymes, D. Models of the interaction of language and social life. In: Gumperz, J. J.& Hymes, D. (eds.) Directions in sociolinguistics. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1972, pp. 35/71.

Hamilton, M.; Barton, D. & Ivanic, R. Worlds of literacy. Ontario Institute for Studies in Education. Toronto, 1993. Mclane, J. B. Interaction, context and the zone of proximal development In: Hickman, M. Social and fictional approaches to language and thought Orlando, FL: Academic Press, 1987, pp. 267-286.

Mcdermott, R. Kids make sense: an ethnographic account of the interactional management of success and failure in one first-grade classroom. Stanford, Stanford University, CA, unpublished doctoral dissertation, 1976.

Magalhães, I. Práticas discursivas de letramento: a construção da identidade em relatos de mulheres. In: Kleiman, A. (org.) Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995, pp. 201-235.

Téléchargements

Publié-e

2010-11-22

Comment citer

Vieira, J. A., & Machado, V. R. (2010). O texto e a construção da identidade. Cadernos De Linguagem E Sociedade, 2(1), 97. https://doi.org/10.26512/les.v2i1.2953

Numéro

Rubrique

Artigos de pesquisa

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s