PODER E NEGOCIAÇÃO DE IDENTIDADES EM REUNIÕES ACADÊMICAS

Authors

  • Cibele Brandão Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v6i0.9307

Keywords:

Micro-interactions. Identities. Power. Academic meetings.

Abstract

This paper is concerned about an analysis of power relations constituted by academic members in micro-interactions, as well as in the practice of identities negotiation that emerge from these interactions. The analysis shows how identities are constructed when academics establish power relations in the institutional setting of academic meetings. Power is observed in relation to asymmetric discourse, resistant discourse and in the struggle for the control of turns and agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cibele Brandão, Universidade de Brasília

Professora do Departamento de Lingüística, Línguas Clássicas e Vernácula e doutoranda em Lingüística, Universidade de Brasília.

References

Althusser, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Trad. J. J. Moura Ra-mos. São Paulo: Martins Fontes, 1974.

Bhabha, H. K. O local da cultura. Trad. M. Ávila et. al. Belo Horizonte: Ed.da UFMG, 1998. (Título original: The location of culture.).

Bourdieu, P. O poder simbólico. Trad. F. Tomaz. 4ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

Bourdieu, P. Les modes de domination. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 2 (2/3): 122-32, juin, 1976.

Castells, M. O poder da identidade. V. 2. Trad. K. B. Gerhardt. 3ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001. (Título original: The power of identity.)

Drew, P. e Heritage, J. Analysing talk at work: an introduction In: Talk at work. New York: Cambridge University Press, 1992.

Erickson, F. & Shultz, J. The counselor as gatekeeper. New York: Academic Press, 1982.

Erickson, F. Qualitative methods In: Research in teaching and learning. V. 2 ,New York, Macmillan Publishing Company, 1986, p. 75-194.

Foucault, M. Microfísica do poder. Trad. e org. R. Machado. 15ª ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2000.

Fairclough, N. & Chouliaraki, L. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.

Giddens, A. Modernity and self-identity: tribulations of the self.Cambridge: PolityPress, 1991.

Gumperz, J. J. e Hymes, D. (eds.) Directions in sociolinguistics: the ethnography of communication. New York: Holt, Rinehart and Winston Inc, 1972.

Hall, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. T. T. da Silva e G. L.Louro. 4ª ed. Rio de Janeiro, DP& A, 2000.

Hammersley, M. e Atkinson, P. Ethnography: principles in practice. London:Cambridge University Press, 1983.

Hymes, D. Foundations in sociolinguistics: an ethnographic approach. London:Tavistock Publications, 1974a.

Hymes, D. T h e ethnography of speaking. In: T. Gladwin e W.C. Sturtevant(eds.) Anthropology and human behavior. Washington, DC: Anthropological Society of Washington, 1968.

Hutchby, I. Power in discourse: arguments on talk radio. In: A. Jaworski, & N. Coupland (eds.) The discourse reader. London and New York, Routledge,1999.

Levinson, S. C. Activity types and language In: Talk at work. New York:Cambridge University Press, 1992.

Marcuschi, L. A. Análise da conversação. São Paulo: Ática, 1986.

Moita Lopes, L. P. da. Identidades fragmentadas: a construção discursiva deraça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas, S. P.: Mercado de Letras, 2002.

Philips, S. U. Participant structures and communicative competence: warms prings children in community and classroom In: C. Cazden et. al. (eds.)Functions of language in the classroom. New York, Teacher’s College Press,1972, p. 370-394.

Sacks, H., Schegloff, E. A. e Jefferson, G. A simplest systematics for theorganization of turn-taking for conversation. Language, 50 (4): 696-735, 1974.

Saville-Troike, M. Ethnography of communication: an introduction. Oxford: BasilBlackwell, 1982.

Signorini, I. (org.) Língua(gem) e identidade: elementos para uma discussão nocampo aplicado. Campinas, S. P.: Fapesp, 1998.

Silva, T. T. da (org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais.Petrópolis, R. J.: Vozes, 2000.

Silva, T. T. da (org.). Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

Published

2010-11-17

How to Cite

Brandão, C. (2010). PODER E NEGOCIAÇÃO DE IDENTIDADES EM REUNIÕES ACADÊMICAS. Papers of Language and Society, 6, 18–30. https://doi.org/10.26512/les.v6i0.9307

Issue

Section

Artigos de pesquisa