Análise qualitativa de corpus documental

Authors

  • João Bosco C. Santos Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v5i0.6515

Keywords:

Discourse analysis. Portuguese teaching. Qualitative methodology.

Abstract

This paper aims at discussing some qualitative procedures in a documental corpus. We took as basic support some concepts from the theoretical framework of French Discourse Analysis. Thus, such documents are treated like indexes of determination in the analysis. To illustrate our qualitative analysis, we chose a subject syllabus among the set of subjects offered in the Letters Course in a federal university in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Bosco C. Santos, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Lingüística (UFMG) e professor da Universidade Federal de Uberlândia.

References

BURGESS, E. Introdução à fonética articulatória. Brasília: Summer Instituteof Linguistics, 1976.

CABRAL, L. S. Introdução à Lingüística. Porto Alegre: Globo, 1976.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Lingüística. São Paulo: Scipione, 1989.

CÂMARA Jr., J. M. Para o estudo da fonêmica portuguesa. Rio de Janeiro:Organizações Simões, 1953.

DUBOIS, J. et al. Dicionário de Lingüística. São Paulo: Cultrix, 1986.

GENOUVRIER, E. & PEYTARD, J. Lingüística e ensino de português. Trad.Rodolfo Ilari. Coimbra: Almedina, 1974.

ISTRE, E. M. Fonologia transformacional e natural: uma introdução crítica.Florianópolis: Ed. da UFSC, 1983.

LEMLE, M. Guia teórico do alfabetizador. São Paulo: Ática, 1988.

MALMBERG, B. A. A fonética. Trad. Oliveira Figueiredo. Lisboa: Livrosdo Brasil, 1954.

PAIVA, M. A. Variação dialetal e aprendizagem de ortografia. Rio de Janeiro:PUC, dissertação de Mestrado, 1983.

SHANE, S. A. Fonologia gerativa. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.

WILLIAMS, E. B. Do latim ao português. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro,1975.

Published

2010-11-24

How to Cite

Santos, J. B. C. (2010). Análise qualitativa de corpus documental. Papers of Language and Society, 5, 59. https://doi.org/10.26512/les.v5i0.6515

Issue

Section

Artigos de pesquisa