‘Palavreando’ in crossing: the potentialities of design for the expansion of the deaf's funds of perejivanie
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v22i2.40962Keywords:
Deaf linguistic education, Mobile educational application, Translanguaging, Founds of perejivanie, Sensory literacyAbstract
In this article I aim to discuss Palavreando: a proposal for a mobile educational application whose purpose is to establish a space in which deaf communities, through the mobilization and expansion of their funds of perejivanie (MEGALE and LIBERALI, 2020), can meaning making for sign-words in Portuguese-Libras. From an ontoepistemological understanding of the deaf people, their pain, and their urgencies in relation to linguistic education, the discussion presented here intends to broaden the perceptions already released for the application and its design in previous works, and, thus, discuss the potential of Palavreando to make it possible for deaf communities to expand their funds of perejivanie and so expand their potential for agency and mobility.
Downloads
References
ANDERSON, B. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a expansão do nacionalismo. Lisboa: Edições 70, 1991.
DORTA, J. V. Palavreando: uma proposta de aplicativo educacional para a aprendizagem de português escrito pelos surdos. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2017.
AZEVEDO, A. Sentidos do corpo: metáfora e interdiscurso. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 14, n. 2, p. 321-335, maio/ago. 2014.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo. Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico em ciência da linguagem [1929]. Tradução de Michel Lauhud e Yara Frateschi Vieira. 11. ed. São Paulo, 2004.
BAKHTIN, M. M. Teoria do romance I. A estilística. Tradução, prefácio, notas e glossário de Paulo Bezerra. Organização da edição russa de Serguei Botcharov e Vadim Kójinov. São Paulo: Editora 34, 2015.
BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
CANAGARAJAH, S. Translanguaging in the classroom: Emerging issues for research and pedagogy. Applied Linguistics Review, v. 2, p. 1-28, 2011.
CANAGARAJAH, S. Translingual Practice: Global Englishes and Cosmopolitan Relations. London/New York: Routledge, 2013.
CARNEIRO, S. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.
CAVALCANTI, M.C.; MAHER, T.M. Contemporary brazilian perspectives on multilingualism: an introduction. In: CAVALCANTI, M.C.; MAHER, T.M. Multilingual Brazil: language resources, identities and ideologies in a globalized world. New York: Routledge, 2018.
DORTA, J. V.; SILVA, I. R. Língua(s) e mediação tecnológica: apresentação de um projeto de ensino de português para surdos em um programa bilíngue. In: JESUS, D. M.; FURLANETO, L. S. Educação inclusiva: ensino e formação de professores de língua. São Paulo: Pontes Editora, 2019.
ENGELS, F. O papel do trabalho no processo de transformação do macaco em homem. Arquivo Marx e Engels, v. II, 1876, p. 93.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Ed. Da UFBA, 2008.
FREIRE, P. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.
FREIRE, P. A educação na cidade. 5. Ed. São Paulo: Cortez, 2001 [1991].
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011 [1968].
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014 [1992].
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 55. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017 [1996].
FURLANETO, L. S. (org.). Educação inclusiva, ensino e formação de professores de língua. Campinas, SP: Pontes Editora, 2019.
GARCÍA, O. Bilingual education in the 21st century: A global perspective. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Linguagem e Sociedade do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UnB é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.