Multimodal Discursive Analysis of Written Productions by Deaf People on Facebook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v22i2.37083

Keywords:

Deafs. Multimodality. Writing. Social media.

Abstract

The article deals with the writing of deaf people on Facebook and the construction of the meaning attributed from the perspective of multimodality. Objective multimodal and critical discursive analysis of these texts and the literacy events present in the productions, still takes a look at the writing of the L2 of the deaf, covering the influence of Libras in this production. The results point to this type of practice as a promoter of autonomy and an agency of literacy events and the learning of additional written language. The results show the need for the Portuguese language teacher to know the cultural specificities and linguistic uniqueness of the deaf.

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Author Biographies

Augusto Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - Campus Parintins

Mestre em Ensino Tecnológico pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM), professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Parintins (IFAM). 

Lucinete Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - Campus Pedro II

Aluna de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Brasília (UnB), mestra em Letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI). 

Janaína Ferraz, Universidade de Brasília

Professora adjunta do Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas – LIP da UnB. Pós-doutorado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Doutora em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Brasília (UnB). Líder do Grupo de Pesquisa em Análise e Produção de Materiais Didáticos Multimodais para o Ensino de Línguas.

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Published

2021-12-19

How to Cite

dos Santos, M. R., Lima, A., Silva, L., & Ferraz, J. (2021). Multimodal Discursive Analysis of Written Productions by Deaf People on Facebook. Papers of Language and Society, 22(2), 134–153. https://doi.org/10.26512/les.v22i2.37083