Multimodality, art and transgression: meaning construction in the Mangueira school parade of "female Jesus”

a construção de significados de "Jesus Mulher" no desfile da Mangueira

Authors

  • André Effgen de Aguiar Instituto Federal do Espírito Santo
  • Andrea Gabriela do Prado Amorim PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO

Keywords:

Multimodality, Social Semiotics, Meaning Production

Abstract

Based on the principles of Multimodality and Social Semiotics (HODGE; KRESS, 1988; KRESS, 2010; KRESS; VAN LEEUWEN, 2001;  BEZEMER and KRESS,  2016), we analyze multimodal choices of two actors who took part in the Samba School Carnival parade in 2020 with a view to contributing to the construction of meanings encountered cultural-artistic manifestations of extensive, wide scope. Analysis was carried out by looking into multimodal choices in order to construct meaning i.e., (I) the Carnival planning (costumes, props and make-up) and (II) the drum section queen (her facial expressions and body movements), and analyzing how these choices can be shared with the audience that is in the event. We have noticed that meaning could be produced by means of multimodality, by considering social, cultural and historical experiences that are shared by those producing such meanings and the spectators, thus ressignifying concepts and reasoning paths, and allowing us to attain other perceptions of reality by bringing together art and multimodality

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Author Biographies

André Effgen de Aguiar, Instituto Federal do Espírito Santo

 

     

Andrea Gabriela do Prado Amorim, PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO

Bacharel e licenciada em História pela Universidade de São Paulo (2003), especialista em Informática Aplicada à Educação pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2006), mestre em Formação de Formadores pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015). Atualmente é professora da educação básica, atua também como formadora de professores para o uso da tecnologia na escola e está cursando o doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É integrante do grupo de pesquisa LACE (Linguagem em Atividades no Contexto Escolar) coordenado pela professora Fernanda Coelho Liberalli - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/LAEL 2016).

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Published

2021-06-30

How to Cite

Aguiar, A. E. de, & Amorim, A. G. do P. (2021). Multimodality, art and transgression: meaning construction in the Mangueira school parade of "female Jesus”: a construção de significados de "Jesus Mulher" no desfile da Mangueira. Papers of Language and Society, 22(1), 25–48. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/36149