Big Data metaphors: from mineral exploration to bioethics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v22i2.33848

Keywords:

Big Data, Conceptual metaphor, Semiotics, Pragmatism, Bioethics

Abstract

Based on Peircean semiotics and pragmatism and the theory of conceptual metaphor, we discuss the emergence of the Big Data concept within the semantic field in dispute between different regional epistemologies. The customization of distinct metaphors to explain Big Data disclosure of the intentions of appropriating data provided by digital technologies according to the sector. The adoption of metaphors that disclosure the risks of invasion of privacy, exposure of subjectivity, and information of information related to owners, which would require the production of deontology closer to bioethics than to economics and/or business administration

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Antonio de Moraes Abrão, Universidade de São Paulo

Bacharel em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Comunicação na ECA/ USP.

Anderson Vinicius Romanini, Universidade de São Paulo

Professor doutor no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo e editor científico da revista Semeiosis.

Márcia Pinheiro Ohlson, Universidade de São Paulo

Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestra em Comunicação na ECA/ USP.

References

BERGMAN, Mats. C. S. Peirce on Interpretation and Collateral Experience. Signs, v. 4: p.134 -161, 2010

boyd, danah; CRAWFORD, Kate. Critical questions for Big Data. Information, Communication & Society, v. 15, n. 5, Jun. 2012. Disponível em: https://people.cs.kuleuven.be/~bettina.berendt/teaching/ViennaDH15/boyd_crawford_2012.pdf Acesso em: 17 jul. 2020.

GITELMAN, Lisa.; JACKSON, Virginia; ROSENBERG, Daniel; WILLIAMS, Travis D.; BRINE, Kevin R. Introduction. In: Gitelman, L. (Ed.). Raw data” is an oxymoron. Cambridge, MA: MIT Press, 2013. p. 1-14.

International Harm Reduction Association. O que é redução de danos? Uma posição oficial da Associação Internacional de Redução de Danos (IHRA). London: International Harm Reduction Association; 2010. (IHRA Briefing). Disponível em: http://www.ihra.net/files/2010/06/01/Briefing_what_is_HR_Portuguese.pdf Acesso em: 17 jul. 2020.

KITCHIN, Rob. Big Data, new epistemologies and paradigm shifts. Big Data & Society, p. 1 - 12, April/June, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1177/2053951714528481. Acesso em: 15 jul. 2020

LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metáforas da vida cotidiana [1980]. Coord. de trad. de Maria Sophia Zanotto. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2002.

MAYER-SCHÖNBERGER, Viktor; CUKIER, Kenneth. Big Data: como extrair volume, variedade, velocidade e valor da avalanche de informação cotidiana. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.

MOROZOV, Evgeny. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

O’NEIL, Cathy. Weapons of Math Destruction. New York: Crown Publishers, 2016.

EIRCE, Charles S. The Essential Peirce In: HOUSER, N. et al (Eds.) Bloomington: Indiana Univ. Press, 1998. v. 2.

POZZI, Sandro. EUA multam Facebook em 5 bilhões de dólares por violar privacidade dos usuários. El País, 13 de julho de 2019. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2019/07/12/economia/1562962870_283549.html Acesso em: 20 ago. 2020.

PUSCHMANN, Cornelius; BURGESS, Jean. Big Data, Big Questions| Metaphors of Big Data. International Journal of Communication, [S.l.], v. 8, p. 20, jun. 2014. ISSN 1932-8036. Disponível: https://www.ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/2169. Acesso em: 20 ago. 2020.

ROMANINI, Vinicius. Bioética como a retórica do bem comum da vida. Rev. Simbio-Logias, v. 6, n. 8, nov./2013.

SAFERNET. O que são os metadados?, 2020. Disponível em https://new.safernet.org.br/content/o-que-s%C3%A3o-os-metadados Acesso em: 23 ago. 2020.

SANTAELLA, Lúcia; NÖTH, Winfried. Introdução à Semiótica, São Paulo, SP. Paulus 2017.

SØRENSEN, Bent; THELLEFSEN, Torkild; MOTH, Morten. Metaphor and cognition from a Peircean perspective. Transactions of the Charles S. Peirce Society: A Quarterly Journal in American Philosophy, v. 43, n. 3, p. 562-574, 2007.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do Jornalismo - Volume I. Porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular, 2004.

VAN DIJCK, J. O. S. É. Confiamos nos dados? As implicações da datificação para o monitoramento social. MATRIZes, v. 11, n. 1, p. 39-59, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/131620 Acesso em: 17 ago. 2020.

Published

2021-12-19

How to Cite

de Moraes Abrão, J. A., Vinicius Romanini, A., & Pinheiro Ohlson, M. . (2021). Big Data metaphors: from mineral exploration to bioethics. Papers of Language and Society, 22(2), 97–112. https://doi.org/10.26512/les.v22i2.33848