The linguistic ecology in popular announcements

Authors

  • Altair Martins Gomes Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v14i1.22225

Keywords:

Ecology languages. Contact. Orality and literacy. Ecolinguistics.

Abstract

By language man is constituted as social subject and, therefore, cultural. Given the importance of writing for the literate civilizations, it´s necessary to study spoken language interfacing with written language in order to realize how these discoursive instances appear as interactional practices and subjacent cultural issues. The oral language modality phenomena of Brazilian Portuguese are present in signs and popular advertisements. In this type of writing, the ecology of languages reveals itself in phoneticphonological and morphological properties of grammar, revealing many phenomena for research. The research objective was a reflection on the written version of oral language from a ‘language ecology’ perspective. The ability to use linguistic variants, to go from one code or style to another, to select phonetic variants and appropriate prosodic patterns are part of communicative competence that speakers produce although these resources are in disagreement with standard language and are negatively evaluated by society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Altair Martins Gomes, Universidade de Brasília

Mestre em Linguística pela Universidade de Brasília, onde cursa atualmente Doutorado junto ao Programa de Pós-Graduação em Linguística, sob a orientação do Prof. Dr. Hildo Couto.

References

ABAURRE, M. B.; L. C. CAGLIARI. Textos espontâneos na primeira série (evidências da utilização pela criança, de sua percepção fonética da fala para representar e segmentar a escrita). Cadernos Cedes n. 14, 1985.
BAGNO, BAGNO. A norma oculta: língua & poder na sociedade brasileira. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BARTON, D. Literacy: an introduction to ecology of Whitten language. London: Blackwell, 1994.

BORTONI-RICARDO, S.M. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolinguística & Educação. São Paulo: Parábola, 2005.
_______. Educação em língua materna. A Sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.
_______. The Urbanization of Rural Dialect Speakers in Brasil. Cambridge University Press, 1985.
BRASIL. (1997). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, vol. 2.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 1989.
_______. Alfabetizando sem ba, be, bi, bo, bu. São Paulo: Scipione, 1999.
CARRAHER, Terezinha Nunes. Exploração sobre o desenvolvimento da competência em ortografia em português. Psicologia, teoria pesquisa, vol.1, nº 3, pp. 269-285, 1985.
COUTO, Hildo Honório do. Linguística, ecologia e ecolinguística: contato de línguas. São Paulo: Contexto, 2009.
_________. Ecolinguística: estudo das relações entre língua e meio ambiente. Brasília: Thesaurus, 2007.
_________. Introdução ao estudo das línguas crioulas e pidgins. Brasília: UnB, 1996.
ERICKSON, F. Transformation and School Success: the Politics and Culture of Educational Achievement. Anthropology & Education Quarterly, vol. 18, n.
14, 1987.
FARACO, Carlos Alberto (org). A relevância social da linguística: linguagem, teoria e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
_______. Escrita e alfabetização. São Paulo: Contexto, 1997.
HAUGEN, Einar. The ecology of language. In.: The ecology of language. Stanford: Stanford University Press, 1972.
LOPES, Iveuta de Abreu. Cenas de letramento sociais. Recife: Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPE, 2006.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Da Fala para a Escrita: Atividades de Retextualização. São Paulo: Editora Corte, 2001.
MILROY, L.; MARGRAIN, S. Vernacular Language Loyalty and Social Network. Language In.: Society, vol. 9, pp. 43-70, 1980.
_________. Language and Social Networks. Oxford: Brasil Blackwell, 1980.
MOLLICA, Maria Cecília.. Fala, letramento e inclusão social. São Paulo: Contexto, 2007.
__________. A influência da fala na Alfabetização. 2ª ed., Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1998.
PERINI, Mário A. Gramática do Português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 1996.
ZORZI, Jaime Luiz. A apropriação do sistema ortográfico nas 4 séries do primeiro grau. Tese de doutorado, UNICAMP, 1997.
___________. Aprendizagem e distúrbios da linguagem escrita: questões clínicas e educacionais. Porto Alegre: Artemed, 2003.

Published

2016-06-28

How to Cite

Gomes, A. M. (2016). The linguistic ecology in popular announcements. Papers of Language and Society, 14(1), 130–148. https://doi.org/10.26512/les.v14i1.22225

Issue

Section

Artigos de pesquisa