One step at a time. The (re)written in response to feedback on the teaching-learning process of writing

Authors

  • Cristiane Fuzer Universidade Federal de Santa Maria
  • Taciane Weber Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v13i2.21316

Keywords:

Writing teaching. textual genre. textual-interactive perspective. guiding notes.

Abstract

This work aims to present the analysis of guiding notes and their implications in rewriting as a part of the systematization of a writing
proposal that brings the interaction between teacher and student through texts. The work is based on genre as social action and processual writing, in which feedbacks are provided through guiding notes to students. Reading activities, text production, evaluation and rewriting were developed in a writing workshop entitled Ateliê de textos for a group of students in the final years of elementary school from a public school, in Santa Maria, RS. Through this activity, we guided the process of writing in order to allow the participants to reflect on the language used in fairy tales and experience a process guided by writing and rewriting that culminated in the socialization of the final text versions. A fairy tale collection was published and presented to community in a launching ceremony during an event at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Fuzer, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Adjunta do Departamento de Letras Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Pesquisadora da linha de pesquisa “Linguagem no contexto social” da UFSM. Membro do programa de pesquisa internacional “Systemics Across Language” (SAL) que reúne pesquisadores em Hong Kong, Tailândia, China, Japão e América Latina. Colaboradora do Núcleo de Estudos em Língua Portuguesa (NELP). 

Taciane Weber, Universidade Federal de Santa Maria

2. Estudante de graduação do curso de Letras Licenciatura ”“ Português e Literaturas de Língua Portuguesa, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Participante do projeto “Práticas Orientadoras para o processo de produção e avaliação de textos na perspectiva textual-interativa”, coordenado pela Profª Drª. Cristiane Fuzer. Bolsista do Programa de Licenciaturas (PROLICEN) e ministrante das aulas de produção textual na oficina “Ateliê de Textos”.

References

Bakhtin, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Bazerman, C. Gênero, agência e escrita. Trad.Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Cortez, 2006.

Bazerman, C. Gênero textuais, tipificação e interação. Trad. e Org. Angela Paiva Dionísio e Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Cortez, 2005.

Brasil. Parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Buin, E. O impacto do bilhete do professor na construção do sentido do texto do aluno. In: Signorini, I. (Org.). Gêneros catalisadores: letramento e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006, p. 95-124.

Charaudeau, P. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2008.

Fuzer, C. Leitura e avaliação de textos. Caderno Didático. Santa Maria: DLV, UFSM, 2011.

Fuzer, C.; Frison, M.L.B.; Machado, R. F. Escrita e reescrita de textos argumentativos. Cadernos de Letras, 15: 59-84, 2009.

Gallimore, R; Tharp, R. O pensamento educativo na sociedade: ensino, escolarização e discurso escrito. In: Moll, L.C. (Org.). Vygotsky e a educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio-histórica. Porto Alegre: Artmed,

, p. 171-199.

Goldstein, L.M. Questions and answers about teacher written commentary and student revision: teachers and students working together. Journal of second language writing, 13: 63-80, 2004.

Koch, I.V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2006.

Ruiz, E. Como se corrige redação na escola. Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 2001.

Soares, D. A. Produção textual e revisão textual. Um guia para professores de Português e de Línguas Estrangeiras. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

Tapia, J.A.; Fita, E.C. A motivação em sala de aula. São Paulo: Loyola, 2001.

Tribble, C. Writing. Oxford: OUP, 1996.

Published

2012-11-28

How to Cite

Fuzer, C., & Weber, T. (2012). One step at a time. The (re)written in response to feedback on the teaching-learning process of writing. Papers of Language and Society, 13(2), 36–60. https://doi.org/10.26512/les.v13i2.21316

Issue

Section

Artigos de pesquisa