Teachers of portuguese language and print media: insertion of new ICT in Education
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v13i2.21171Keywords:
Information and communication technology. Critical discourse analysis. Media. Discourse of the teachers.Abstract
This article presents an analysis of a report in the magazine New School
and two interviews with teachers of municipal schools in Uberlândia. The
aim is to investigate how the print media and teachers discursively represent
the integration of information and communication technologies (ICTs) in
education. For this, we adopt the assumptions of Critical Discourse Analysis
(FAIRCLOUGH, 2001, 2003). The results show that the lexical choices in
the present report contributes to building a positive representation of the
integration of ICTs in education and to affirm the need for such integration.
In the discourse of the teachers noticed that the new ICTs are fruitful for
education, however, some factors prevents the current use.
Keywords: information and communication technology; critical discourse
analysis; media; discourse of the teachers.
Downloads
References
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2001. ”“ (Coleção polêmicas do nosso tempo; 78).
COX, Kenia Kodel. Informática na Educação Escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2003. ”“ (Coleção polêmicas do nosso tempo; 87).
FAIRCLOUGH, N.. Discurso e mudança social. Coord. trad., revisão e pref. Ã ed. bras. de Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. Londres e Nova York: Routledge, 2003.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 2 ed. Londres, Melbourne, Auckland: Edward Arnold, 1994.
HALLIDAY, M. A. K. Language in a social perspective. In: COUPLAND, N. & JAWORKSY, A. Sociolinguistics: A reader and course-book. Nova York: St. Martin’s Press, 1997, p. 31-39.
HALLIDAY, M. A. K. & HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. 2 ed. Oxford: Oxford University Press, 1989.
MARTINSI, Maria Cecília. Situando o uso da mídia em contextos educacionais. Programa de formação continuada em mídias na educação. Disponível em: <http://webeduc.mec.gov.br/midiaseducacao/index6.html>. Acesso em 11 fev. 2010.
MERCADO, Luís P. Leopoldo. Integração de mídias nos espaços de aprendizagem. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Versão eletrônica ISSN 0104-1037. Disponível em:
www.emaberto.inep.gov.br> Acesso em 20 nov 2010.
MONTEIRO. Elis. Nativos digitais já estão dominando o mundo e transformando a forma como o ser humano se comunica. Jornal O Globo, São Paulo, 18 maio 2009. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/tecnologia/mat/2009/05/18/nativos-digitais-ja-estao-dominando-mundotransformando-forma-como-ser-humano-se-comunica-755911408.asp>. Acesso em 13 jun 2010.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 3a edição, Campinas: Papirus, 2001.
OTTONI, M. A. R.. Os gêneros do humor no ensino da Língua Portuguesa: uma abordagem discursiva crítica. 2007. Tese (Doutorado em Linguística) ”“ Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
PINHEIRO, Tatiane. Tecnologia na aula. Nova Escola, São Paulo, n.228, p. 76-77, dez. 2009.
RESENDE, Viviane Melo & RAMALHO, Viviane. Análise de discurso crítica. São Paulo: Contexto, 2006.