DISCURSO E IDEOLOGIA: ANÁLISE CRÍTICA DE TEXTOS DIDÁTICOS PARA O ENSINO DE INGLÊS
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v12i2.11502Keywords:
texts. critical. teaching. English.Abstract
Didactic texts have been widely used for English teaching at institutionalized contexts. We aim, with this paper, at analyzing critically didactic texts used for English Teaching at High Schools, but those texts are not critically analyzed by English teachers and students involved in the teaching and learning process. Based on this reality, we intend, with this paper, to analyze critically some didactic texts used for English teaching in High School contexts. This paper is based on Critical Discourse Analysis, by Fairclough (2003), and to analyze images, on Grammar of Visual Design, by Kress and van Leeuwen (2006).
Downloads
References
ALLWRIGHT, R. L. What do we want teaching materials for? ELT Journal, 36 (1), 1981.
CASTELLS, M. O poder da identidade. 3 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. (Trad. de Klauss Brandini Gerhardt).
CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity. Edinbugh: Edinburg University Press, 1999.
CRAWFORD, J. The role of materials in language classroom: finding the balance. In: RICHARDS, J. C., RENANDYA, W. A. (eds.) Methodology in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
CRYSTAL, D. A revolução da linguagem. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
CRYSTAL, D. English as a global language. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
FAIRCLOUGH, N. Analyzing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora UNB, 2001.
GIDDENS, A. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
GRAMSCI, A. A Gramsci Reader: selected writings 1916-1935. FORGACS. D. (Org.) London: Lawrence and Wishart, 1988.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 3rd ed. London: Hodder Arnold, 2004.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to Functional Grammar. London: British Library Cataloguinte in Publication Data, 1994.
HALLIDAY, M. A. K. Language as social semiotic. Edward Arnold. London, 1978.
HESMAN, M. The role of English in the 21st century. FORUM. 38/1 (2-6), 2000.
HUTCHINGSON, T.; TORRES, E. The textbook as agent of change. ELT Journal, 48(4), 1994.
KRESS, G.; VAN LEEWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.
LACOSTE, Y.; RAJAGOPALAN, K. (org.) A geopolítica do inglês: Parábola, 2005.
MAGALHÃES, I. Eu e tu: a construção do sujeito no discurso médico. Brasília. Thesaurus, 2000.
MAGALHÃES, I. Por uma abordagem crítica e explanatória do discurso. D.E.L.T.A, 2(2), 1986, p. 181-215.
RAJAGOPALAN, K. Por uma lingüística crítica. São Paulo: Parábola, 2003.
RAMALHO, V.; RESENDE, V. de M. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.
RESENDE, V. M. Análise de discurso crítico e realismo crítico: implicações interdisciplinares. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009.
RESENDE, V. M.; RAMALHO, V. Análise de discurso crítica. São Paulo: Contexto, 2006.
THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna. Petrópolis: Vozes, 1995.