DISCURSO E IDEOLOGIA: ANÁLISE CRÍTICA DE TEXTOS DIDÁTICOS PARA O ENSINO DE INGLÊS

Authors

  • José Roberto Alves Barbosa Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v12i2.11502

Keywords:

texts. critical. teaching. English.

Abstract

Didactic texts have been widely used for English teaching at institutionalized contexts. We aim, with this paper, at analyzing critically didactic texts used for English Teaching at High Schools, but those texts are not critically analyzed by English teachers and students involved in the teaching and learning process. Based on this reality, we intend, with this paper, to analyze critically some didactic texts used for English teaching in High School contexts. This paper is based on Critical Discourse Analysis, by Fairclough (2003), and to analyze images, on Grammar of Visual Design, by Kress and van Leeuwen (2006).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Roberto Alves Barbosa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professor do Departamento de Letras Estrangeiras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), líder do Grupo de Pesquisa em Lingüística e Literatura (GPELL), mestre em Lingüística Aplicada pela UFRN e doutor em Lingüística pela UFC. Desenvolve pesquisas na área de Ensino Crítico de Línguas. É líder do Grupo de Pesquisa em Lingüística e Literatura da UERN e membro do Grupo de Estudo de Discurso, Identidade e Prática Social, da UFC.

References

ALLWRIGHT, R. L. What do we want teaching materials for? ELT Journal, 36 (1), 1981.

CASTELLS, M. O poder da identidade. 3 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. (Trad. de Klauss Brandini Gerhardt).

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity. Edinbugh: Edinburg University Press, 1999.

CRAWFORD, J. The role of materials in language classroom: finding the balance. In: RICHARDS, J. C., RENANDYA, W. A. (eds.) Methodology in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

CRYSTAL, D. A revolução da linguagem. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

CRYSTAL, D. English as a global language. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

FAIRCLOUGH, N. Analyzing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora UNB, 2001.

GIDDENS, A. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

GRAMSCI, A. A Gramsci Reader: selected writings 1916-1935. FORGACS. D. (Org.) London: Lawrence and Wishart, 1988.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 3rd ed. London: Hodder Arnold, 2004.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to Functional Grammar. London: British Library Cataloguinte in Publication Data, 1994.

HALLIDAY, M. A. K. Language as social semiotic. Edward Arnold. London, 1978.

HESMAN, M. The role of English in the 21st century. FORUM. 38/1 (2-6), 2000.

HUTCHINGSON, T.; TORRES, E. The textbook as agent of change. ELT Journal, 48(4), 1994.

KRESS, G.; VAN LEEWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

LACOSTE, Y.; RAJAGOPALAN, K. (org.) A geopolítica do inglês: Parábola, 2005.

MAGALHÃES, I. Eu e tu: a construção do sujeito no discurso médico. Brasília. Thesaurus, 2000.

MAGALHÃES, I. Por uma abordagem crítica e explanatória do discurso. D.E.L.T.A, 2(2), 1986, p. 181-215.

RAJAGOPALAN, K. Por uma lingüística crítica. São Paulo: Parábola, 2003.

RAMALHO, V.; RESENDE, V. de M. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.

RESENDE, V. M. Análise de discurso crítico e realismo crítico: implicações interdisciplinares. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009.

RESENDE, V. M.; RAMALHO, V. Análise de discurso crítica. São Paulo: Contexto, 2006.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna. Petrópolis: Vozes, 1995.

Published

2011-12-21

How to Cite

Barbosa, J. R. A. (2011). DISCURSO E IDEOLOGIA: ANÁLISE CRÍTICA DE TEXTOS DIDÁTICOS PARA O ENSINO DE INGLÊS. Papers of Language and Society, 12(2), 47–68. https://doi.org/10.26512/les.v12i2.11502

Issue

Section

Artigos de pesquisa

Most read articles by the same author(s)