O texto e a construção da identidade
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v2i1.2953Resumo
This paper is about texts produced in an adult literacy course promoted by the Paranoá Community Centre (see Magalhães, in this number). The paper discusses literacy social practices and events in this community, as well as the political commitment of the group, the access to community life, to institutions and power. Thus, the texts show the construction of social and political identity in the group.
Downloads
Referências
Bakhtin, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1979.
Barton, D & Ivanic, R. Writing in the community. Written communication annual, London: Sage, 1991.
Barton, D. Literacy: an introduction to the ecology of written language.Oxford, UK: Blackwell, 1994.
Da Silva, J. V. et ai. O texto na alfabetização de adultos. Brasília, UnB. pesquisa inédita, 1995.
Fairclough, N. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.
Foucault, M. Arqueologia do saber. Trad. L. F. B. Neves. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987 (1969).
Halliday, M. Learning how to mean. London: Edward Arnold, 1975. Hymes, D. Models of the interaction of language and social life. In: Gumperz, J. J.& Hymes, D. (eds.) Directions in sociolinguistics. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1972, pp. 35/71.
Hamilton, M.; Barton, D. & Ivanic, R. Worlds of literacy. Ontario Institute for Studies in Education. Toronto, 1993. Mclane, J. B. Interaction, context and the zone of proximal development In: Hickman, M. Social and fictional approaches to language and thought Orlando, FL: Academic Press, 1987, pp. 267-286.
Mcdermott, R. Kids make sense: an ethnographic account of the interactional management of success and failure in one first-grade classroom. Stanford, Stanford University, CA, unpublished doctoral dissertation, 1976.
Magalhães, I. Práticas discursivas de letramento: a construção da identidade em relatos de mulheres. In: Kleiman, A. (org.) Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995, pp. 201-235.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Autores/as que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores/as mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.