O LIVRO DIDÁTICO E A ETNICIDADE: A NÃO EXISTÊNCIA DA GEOGRAFIA NOS LIVROS DE ENSINO BÁSICO NO BRASIL

Authors

  • Aline Santos Ferreira Universidade Federal da Bahia
  • Wilma João Nancassa Quadé Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.26512/geobaobas.v7i1.50950

Keywords:

Ethnic-Racial Education, Textbook, African Geography

Abstract

This article aims to analyze the textbook used in elementary education in private schools, focusing on a Geography book from the 5th grade of the "Sucesso Educational System" Collection, which is used in private schools throughout Brazil. We examine how the teaching of African History, required by Law 10.639/2003, is presented in this book. Specifically, we investigate whether it covers African or Afro-Brazilian geography, analyzing the customs originating from Africa and highlighting their relevance to the present day. We explore the true importance of the black race in the construction of ethnic-racial identity, examining whether the history of Afro-descendant culture is adequately addressed in schools and textbooks, or merely superficially. Furthermore, we assess whether the books depict the social and economic organization that existed/exists within Africa and its true history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Santos Ferreira, Universidade Federal da Bahia

Mestranda no Programa Multidisciplinar em Estudos Étnicos e Africanos (Pós-Afro) da
Universidade Federal da Bahia/UFBA; Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do
Recôncavo da Bahia/UFRB; Especialista em Gênero e Sexualidade na Educação pela
Universidade Federal da Bahia/UFBA (2020); Especialista em História da África e Cultura
Afro-brasileira pela UFRB (2019)

Wilma João Nancassa Quadé, Universidade Federal da Bahia

Mestranda no Programa Multidisciplinar em Estudos Étnicos e Africanos (Pós-Afro) Universidade Federal da Bahia/UFBA; Licenciada em Sociologia e Bacharela em Humanidades pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro- Brasileira/UNILAB; Embaixadora da Juventude da ONU desde 2019

References

MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O negro no Brasil de hoje. 2. ed. São Paulo: Globo,2016.

GOMES, Nilma Lino. A mulher negra que vi de perto. Belo Horizonte:Mazza Edições, 1995.

RODNEY, Walter. Como a Europa subdesenvolveu a África. Seara nova 1975. Empresa de Publicidade Seara.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder,Eurocentrismo e América Latina. CLACSO, Consejo Latino-americano de Ciências Sociais,2005

Published

2023-10-20

How to Cite

Ferreira, A. S., & Quadé, W. J. N. (2023). O LIVRO DIDÁTICO E A ETNICIDADE: A NÃO EXISTÊNCIA DA GEOGRAFIA NOS LIVROS DE ENSINO BÁSICO NO BRASIL. Eletronic Journal Geobaobas, 7(1), 05–18. https://doi.org/10.26512/geobaobas.v7i1.50950