Cidades cruéis de Nelson Rodrigues e Roberto Arlt
Abstract
O artigo discute a noção de cidade como forma de organização do pensamento sobre cultura e espaço imaginário de invenção e ocupação literária, sobretudo a partir dos anos 20, no Brasil e na Argentina. Analisa a tragédia urbana nas narrativas de Roberto Arlt e Nelson Rodrigues. E traça o horizonte atual do latino-americanismo face ao processamento da “heterogeneidade radical da herança” cultural como trabalho de tradução constitutivo das identidades nacionais.
Downloads
References
ARCHETTI, Eduardo P. “El tango argentino”. In: PIZARRO, Ana (org.). América Latina: palavra, literatura e cultura, volume 3. São Paulo/Campinas: Memorial/UNICAMP, 1995.
ARLT, Roberto. “Palavras do autor”. Os lança-chamas, em Os sete loucos & Os lança-chamas. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: Iluminuras, 2000.
______. As feras. Trad. Sérgio Molina. Apresentação Ricardo Piglia. São Paulo, Iluminuras, 2000.
______. Viagem terrível. Trad., apresentação e cronologia Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: Iluminuras, 2000.
DIAS, Ângela Maria. “Nelson Rodrigues para massas ou a recuperação pelo kitsch”. Tempo Brasileiro Cultura/Comunicação, 68. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, janeiro-março 1982.
MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. Rio de Janeiro: MEC/DAC/ FUNARTE, s/d.
______. Nelson Rodrigues: dramaturgia e encenações. 2ª ed., revista e ampliada. São Paulo: Perspectiva, 1992.
PEREIRA, Victor Hugo Adler. “Nelson Rodrigues ”“ dramático cronista”. In: RESENDE, Beatriz (org). Cronistas do Rio. Rio de Janeiro: José Olympio/CCBB, 1995.
______. Nelson Rodrigues e a obscena contemporânea. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.
RIVERA, Jorge B. “Textos sobre Roberto Arlt y la ciudad rabiosa”, em PIZARRO, Ana (org.). América Latina: palavra, literatura e cultura, volume 2. São Paulo/Campinas: Memorial/UNICAMP, 1995.
RODRIGUES, Nelson. A vida como ela é: o homem fiel e outros contos. Seleção Ruy Castro. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
SARLO, Beatriz. Paisagens Imaginárias. Trad. Rubia Prates Goldoni, Sérgio Molina. São Paulo: EDUSP, 1997.
______. “Modernidad y mezcla cultural. El caso de Buenos Aires”, em BELLUZZO, Ana Maria de Moraes (org.). Modernidade: vanguardas artísticas na América Latina. São Paulo: Memorial/UNESP, 1990.
WALDMAN, Berta. “Figurações da margem: algumas anotações sobre o texto de Nelson Rodrigues”, em ANDRADE, Ana Luiza (org). Travessia: Nelson Rodrigues, 28. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 1º semestre 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.