LIGHT AND SHADOW IN PICTORIAL REPRESENTATION: LESSONS FOR ARCHITECTURAL LIGHTING
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v9.n1.2019.04Abstract
This article brings the approach of pictorial’s
shadows sense the medieval period up to the
German’s Expressionismo on the earlies twentieth
century. The changes of one active agent on art,
the light. We will use examples from artists like
Cimabue, Leonardo Da Vinci, Caravaggio, Jacques-
Louis David, Claude Monet and Edvard Munch to
identify how these artists represented light and
compare them with urban and architectural scenes.
The intention is to extract from art some ways how
to use shadows in our spaces.
Keywords: Shadows; Light; Art; Pictorial lighting;
Architecture.
Downloads
Download data is not yet available.
References
ARNHEIN, Rudolf. Arte e percepção visual, uma
psicologia da visão criadora. Califórnia: Ed. Cengage
Learning, 1980.
DERZE, Farlley. A representação da luz na pintura
ocidental. São Paulo: Ed. Música e tecnologia, 2012.
DURANT, Will. A história da Filosofia. Tradução de
Luiz Carlos do Nascimento Silva. 4ª edição. Rio de
Janeiro: Ed. Record, 2001.
GRABMANN, Martin. Cadernos de trabalho CEPAME II
(1), 1993.
ISAACSON, Walter. Leonardo Da Vinci. Tradução
André Czarnobai. Rio de Janeiro: Ed. Intrínseca
Ltda, 2017.
KOTHE, Flávio R. “Imagem e Conceito”. Brasília:
Cadernos Paranoá, 2012.
Figura 14 Figura 15
Fotos: Naoya Fujii
LONGHI, Roberto. Caravaggio. Tradução Denise
Bottmann. São Paulo: Ed. Cosac Naify, 2012.
PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele. Tradução
Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Ed. Bookman,
2011.
PEREZ, Valmir. Luz e Arte. São Paulo: Lume
Arquitetura, 2014.
SACCHETIIN, Priscila. Cartas da Pintura (12).
Disponível em https://www.correioims.com.br/
uncategorized/cartas-na-pintura-12-por-priscilasacchettin/
Acesso em: 16 abr. 2018.
WISNIK, Guilherme. Espaço em obra. Cidade, arte,
arquitetura. São Paulo: Ed. SESC São Paulo, 2018.
psicologia da visão criadora. Califórnia: Ed. Cengage
Learning, 1980.
DERZE, Farlley. A representação da luz na pintura
ocidental. São Paulo: Ed. Música e tecnologia, 2012.
DURANT, Will. A história da Filosofia. Tradução de
Luiz Carlos do Nascimento Silva. 4ª edição. Rio de
Janeiro: Ed. Record, 2001.
GRABMANN, Martin. Cadernos de trabalho CEPAME II
(1), 1993.
ISAACSON, Walter. Leonardo Da Vinci. Tradução
André Czarnobai. Rio de Janeiro: Ed. Intrínseca
Ltda, 2017.
KOTHE, Flávio R. “Imagem e Conceito”. Brasília:
Cadernos Paranoá, 2012.
Figura 14 Figura 15
Fotos: Naoya Fujii
LONGHI, Roberto. Caravaggio. Tradução Denise
Bottmann. São Paulo: Ed. Cosac Naify, 2012.
PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele. Tradução
Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Ed. Bookman,
2011.
PEREZ, Valmir. Luz e Arte. São Paulo: Lume
Arquitetura, 2014.
SACCHETIIN, Priscila. Cartas da Pintura (12).
Disponível em https://www.correioims.com.br/
uncategorized/cartas-na-pintura-12-por-priscilasacchettin/
Acesso em: 16 abr. 2018.
WISNIK, Guilherme. Espaço em obra. Cidade, arte,
arquitetura. São Paulo: Ed. SESC São Paulo, 2018.
Downloads
Published
2019-07-01
How to Cite
Gomes de Azeredo Souza, S. R. (2019). LIGHT AND SHADOW IN PICTORIAL REPRESENTATION: LESSONS FOR ARCHITECTURAL LIGHTING. Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 9(1), 41–50. https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v9.n1.2019.04
Issue
Section
Artigos