ENTRE LITERATURA E CINEMA: UM OLHAR « GEOCRÍTICO » SOBRE A CIDADE DE RECIFE
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v6.n1.2016.09Keywords:
Brazilian cinema, Brazilian literature, Space, Recife, City, GeocriticismAbstract
Since the early 2000s, Brazilian urban spaces experienced profound changes. Important changes related, among other factors, to a new place of Brazil in the international context, as an emerging country, but also the economic growth that has made possible an increase of unprecedented social mobility in the history of the country. These changes inspired many literary and cinematographic works that propose other views and representations of Brazilian cities, particularly the Northeast of the country, which are still part of a rural imaginary, connected to the aridity of th ‘Hinterland’; a space that, in an earlier time in history of the country, represented a symbol of national identity. In this paper, we will concern the city of Recife through a novel of Raimundo Carrero and a Cláudio Assis film, two representative artists of a new generation that proposes other perspectives on the state capital of Pernambuco. Our work is not a traditional analysis of the relationship between literature and cinema, but a crossing proposal of these two artists views over the city in a’geocrticism’ perspective: a new theoretical tool to rethink the representations of spaces
Downloads
References
CARELLA, Tulio. Orgia. Os diários de Tulio Carella. Recife 1960. Rio de Janeiro: Obraprima, 2011.
CARRERO, Raimundo. « Entrevista ». Por Heloísa Buarque de Hollanda. Disponível em http://www.heloisabuarquedehollanda.com.br/entrevista-a-raimundo-carrero/, consultado dia 04/02/2015.
CARRERO, Raimundo. A minha alma é irmã de Deus. Rio de Janeiro: Record, 2009.
DEBS, Sylvie. Cinéma et littérature au Brésil. Les mythes du Sertão: émergence d'une identité nationale. Paris: L'Harmattan, 2002.
DELEUZE Gilles, GUATTARI Félix. Capitalisme et Schizophrénie (Tome 2). Mille Plateaux. Paris: Les Éditions de Minuit, 1980.
FIGUEIRÔA, Alexandre. O manguebeat cinematográfico de Amarelo Manga: energia e lama nas telas. XXVII Congresso Brasileiro de Ciência da Comunicação, 2005, Rio de Janeiro, Intercom, São Paulo, 2005.
GODET, Rita Olivieri. « Précarité et exclusion dans la fiction contemporaine du Brésil et du Québec ». Interfaces Brasil/Canadá, Canoas, v. 13, n. 16, pp. 277-298, 2013.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade (trad. Tomaz Tandeu da Silva e Guacira Lopes Louro). Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
MENDONÇA, Luciana F. M. « Culturas populares e identificações emergentes: Reflexões a partir do manguebeat e de expressões musicais brasileiras contemporâneas ». Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 82, pp. 85-109, 2008.
PONTUAL, Virgínia. « Tempos do Recife: representações culturais e configurações urbanas ». Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 21, n. 42, pp. 417-434, 2001.
REZENDE, Antônio Paulo. O Recife. Histórias de uma cidade. Recife: Fundação de Cultura da Cidade do Recife, 2005.
RICOEUR, Paul. Temps et récit. Tome 2. La configuration dans le réel de fiction. Paris: Seuil, 1984. Collection Points Essais, n. 228.
SÁ, Antônio Fernando de Araújo. O Cangaço nas Batalhas da Memória. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2011.
SOJA, Edward W. Geografias Pós-Modernas. A reafirmação do espaço na teoria social crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zaar Editor LTDA, 1993.
SPIVAK, Gayatri Chakravoty. Les subalternes peuvent-elles parler? (trad. De Jerôme Vidal). Paris: Éditions Amsterdam, 2009.
WESTPHAL, Bertrand. La géocritique. Réel, Fiction, Espace. Paris: Les Éditions de Minuit, 2007.