A TOPOLOGIA IMAGINÁRIA NAS OBRAS DE ARTEMÍDIA: HABITAR ESPAÇOS RIZOMÁTICOS

Authors

  • Gabriela Freitas Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v6.n1.2016.08

Keywords:

Imaginary topology, Media art, Dwelling, Rhizome, Reverie

Abstract

On the basis of a dialogue among the rhizome concepts in Deleuze and Guattari, to Dwell (be-in) in Heidegger and reverie in Bachelard, we propose in this paper to understand how media art instalations are a hybrid space between visible images and mental images, between light and shadow, and between real and virtual. This hybridity is a unique and subjective experience, it dialogues with individual experiences and memories of each participant who runs across such instalations and thus complete its meaning. The imaginary topology that is formed there involves an interaction that starts from the perception of the different states of consciousness through the redemption of reminiscent images in memory processes, as advocated by Merleau-Ponty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Freitas, Universidade de Brasília - UnB

professora adjunta da Universidade de Brasília, com participação no grupo de pesquisa ComVersações do
programa de pós-graduação da Faculdade de Comunicação (UnB), linha de Imagem, Som e Escrita. ossui
doutorado em Comunicação pela Universidade de Brasília (2014) com período de doutoramento sanduíche na
Université Sorbonne (Paris - IV), em Paris. Mestrado em Comunicação pela Universidade de Brasília (2009).
Mestrado profissionalizante em Visual Design pela Scuola Politècnica di Design de Milão (2005). Graduação em
Publicidade (UnB /2002) e Especialização em Graphic Advertising pelo Istituto Europeo di Design de Milão
(2000).

References

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

__________________. A poética do devaneio. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

COUCHOT, Edmond. La technologie dans l’art. De la photographie à la réalité virtuelle. Nîmes: Éditions Jacqueline Chambon, 1998.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o barroco. São Paulo: Papirus, 1991.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. São Paulo: Ed. 34, 1995.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

GOLDBERG, Itzhak. Installations. Paris: CNRS Éditions: 2014.

HEIDEGGER, Martin. Marcas do Caminho; tradução de Enio Paulo Giachini e Ernildo Stein; revisão da tradução de Marco Antônio Casanova. Petrópolis: Vozes, 2008.

KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do juízo. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

LÈVY, Pierre. O que é o virtual. São Paulo: Ed. 34, 1996.

MACHADO. Arlindo. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

MERLEAU-PONTY. Maurice. Fenomenologia da Percepção.4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

SIEREK, Karl. Images oiseaux. Aby Warburg et la théorie des medias. Paris: Klincksieck: 2009.

VENTURELLI, Suzete. Arte: espaço_tempo_imagem. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011.

Published

2016-07-19

How to Cite

Freitas, G. (2016). A TOPOLOGIA IMAGINÁRIA NAS OBRAS DE ARTEMÍDIA: HABITAR ESPAÇOS RIZOMÁTICOS. Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 6(1). https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v6.n1.2016.08

Issue

Section

Artigos