FLUXUS E ARTE POSTAL COMO ARTE RELACIONAL: BREVE ESTUDO

Authors

  • Isadora Banducci Amizo Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v4.n1.2014.06

Keywords:

Mail art, Relational art, Nicolas Bourriaud, Fluxus, Paulo Bruscky

Abstract

This article aims to analyze the issues surrounding the production of the Mail Art and Fluxus, disseminated around the world from the 1960s. It pretends to investigate their approach to the concept of relational art, exposed by the critic and French philosopher Nicolas Bourriaud in his book "Relational Aesthetics". For this, some of the themes involving the two artistic expressions are reviewed emphasizing the production of some of its leading exponents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isadora Banducci Amizo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília - UnB

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília (UnB).

References

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Tradução Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009.

DANTO, Arthur. O mundo como Armazem: Fluxus e Filosofia. In: O que é Fluxus/ O que não é! O porquê. 23-32. The Gilbert and Lila Silverman Fluxus Collection Foundation ”“ Detroit. Brasília / Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2002.

FREIRE, Cristina. Arte conceitual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor. 2006.

fuseaction=istas_biografia&cd_verbete=2995>. Acesso em: 24.out.2013.

HENDRICKS, Jon. O que é Fluxus? O que não é! O porquê. In: O que é Fluxus? O que não é! O porquê. 14-15. The Gilbert and Lila Silverman Fluxus Collection Foundation ”“ Detroit. Brasília / Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2002.

ITAUCULTURAL. Paulo Bruscky (1949). Enciclopédia Itaú Cultural. Artes Visuais. Disponível em: < http://www.itaucultural.org.br/aplicexternas/enciclopedia_ic/index.cfm?-

KELLEIN, Thomas. Fluxus: “Acabamos sendo um bando de palhaços”. In: O que é Fluxus? O que não é! O porquê. 51-54. The Gilbert and Lila Silverman Fluxus Collection Foundation ”“ Detroit. Brasília / Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2002.

LUSTOSA, Fernando. Entrevista com Paulo Bruscky. DASartes 15. 2012. Disponível em: http://dasartes.com/2012/entrevista-com-paulo-bruscky/.Acesso em: 26 out.2013

PIANOWSKI, Fabiane. Arte correo. La red fuera de control. Disponível em: . Acesso em: 18 nov.2013.

PIANOWSKI, Fabiane. Arte postal. Merzmail. Disponível em: . Acesso em: 24 out.2013.

REBOUÇAS, Fernando. Arte Postal. Infoescola. Disponível em: . Acesso em: 24 out.2013.

ZIELINSKY, Mônica. Todo lugar é possível. A rede de arte postal, anos 70 e 80. Dissertação de mestrado. UFRGS. Porto Alegre, 2004.

How to Cite

Amizo, I. B. (2014). FLUXUS E ARTE POSTAL COMO ARTE RELACIONAL: BREVE ESTUDO. Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 4(1). https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v4.n1.2014.06

Issue

Section

Artigos