VER, LER E SENTIR: CONTRIBUIÇÕES DA ESTÉTICA RELACIONAL PARA O MÉTODO ICONOLÓGICO DE ERWIN PANOFSKY
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v4.n1.2014.05Keywords:
Iconology, Cultural history, Relational aestheticsAbstract
Images are artistic experimentations that accompany humans since the dawn of history. They were created by man designating various senses, such as religious, social and cultural. Gradually the image went from a mere illustration, becoming a historical source, due to exposure fact that she shows. The culturalista approach to history was contributor to this rise as a source image. Thus, the critical reading of the image is crucial to understand the meanings of the work. One of the classic methods for reading images is the method iconological of Erwin Panofsky. To obtain an overall analysis of the work, the research methods of Carlo Ginzburg and the fundamentals of relational Aesthetics, Nicolas Bourriaud will be exposed in the text. The exchange of ideas between these three authors will be essential to the creation of a methodology capable of including the diferent senses of the image.
Downloads
References
___________. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009.
BURKE, Peter. Testemunha ocular:história e imagem. Tradução de Vera Mª Xavier dos Santos. Bauru: EDUSC, 2004 [2001].
___________. O que é História Cultural?Tradução de Sergio Góes de Paula. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005 [2004].
CALABRESE, Omar.A linguagem da arte. Lisboa: Presença, 1986 [1985].
DENZINGER, Enrique. El Magisterio de laIglesia: manual de los símbolos, definiciones y declaraciones de La Iglesiaenmateria de fe y costumbres. Barcelona: Editorial Herder, 1963. p. 227. Título original: EnchiridionSymbolorum.
GADAMER, Hans-Georg. O problema da Consciência Histórica. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.
GODOY, Rosa Maria. A 3ª Geração dos Analles: Cultura Histórica e memória. In: CURY, Cláudia Engler. FLORES, Elio Chaves. CORDEIRO JR., Raimundo Barroso (orgs.). Cultura Histórica e Historiografia: legados e contribuições do século 20.1. ed. João Pessoa: Editora universitária/UFPB, 2010.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
NÓBREGA, Michael Douglas dos Santos. O Barroco no Brasil: Culturas artística, histórica e historiográfica. DH/UFPB, 2013. Monografia.
OLIVEIRA, Carla Mary S. Sobre o olhar, a arte e a história: Questões para o historiador da arte. Saeculum. Revista de História (21), João Pessoa, jul/dez. 2009, p. 25-84.
OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de. Capítulo I. In: AGUILAR, Nelson (Org.). Mostra do Redescobrimento: arte barroca. Fundação Bienal de SP. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000.
PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. Tradução de Maria Clara F. Kneese e J. Guinsburg. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2002 [1955].
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História cultural. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
SANT’ANNA. Sabrina Mara. A boa morte e o bem morrer: culto, doutrina, iconografia e irmandades mineiras (1721 A 1822). FAFICH/UFMG, 2006. Dissertação de mestrado.