VER, LER E SENTIR: CONTRIBUIÇÕES DA ESTÉTICA RELACIONAL PARA O MÉTODO ICONOLÓGICO DE ERWIN PANOFSKY

Authors

  • Michael Douglas dos Santos Nóbrega

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v4.n1.2014.05

Keywords:

Iconology, Cultural history, Relational aesthetics

Abstract

Images are artistic experimentations that accompany humans since the dawn of history. They were created by man designating various senses, such as religious, social and cultural. Gradually the image went from a mere illustration, becoming a historical source, due to exposure fact that she shows. The culturalista approach to history was contributor to this rise as a source image. Thus, the critical reading of the image is crucial to understand the meanings of the work. One of the classic methods for reading images is the method iconological of Erwin Panofsky. To obtain an overall analysis of the work, the research methods of Carlo Ginzburg and the fundamentals of relational Aesthetics, Nicolas Bourriaud will be exposed in the text. The exchange of ideas between these three authors will be essential to the creation of a methodology capable of including the diferent senses of the image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michael Douglas dos Santos Nóbrega

Michael Nóbrega é mestrando pelo Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal da Paraíba. Formado em História pela Universidade Federal da Paraiba. Faz parte do grupo de pesquisa: Arte, Cultura e Sociedade no Mundo Ibérico (séculos XVI a XIX) - diretório CNPq e Estado. Suas principais linhas de pesquisa são: Azulejaria Colonial, Arte e cultura Barroca no Nordeste Colonial, História da Arte colonial no Brasil. Entre suas produções, estão trabalhos sobre o Barroco na América Portuguesa e sobre a Roda dos expostos da Santa Casa da Misericórdia. Atua principalmente nos seguintes temas: Brasil colônia, Barroco, História da Arte, História Cultural, Irmandade da Misericórdia, Expostos

References

BOURRIAUD, N. Estética relacional. Trad. D. Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2008 [1998].

___________. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009.

BURKE, Peter. Testemunha ocular:história e imagem. Tradução de Vera Mª Xavier dos Santos. Bauru: EDUSC, 2004 [2001].

___________. O que é História Cultural?Tradução de Sergio Góes de Paula. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005 [2004].

CALABRESE, Omar.A linguagem da arte. Lisboa: Presença, 1986 [1985].

DENZINGER, Enrique. El Magisterio de laIglesia: manual de los símbolos, definiciones y declaraciones de La Iglesiaenmateria de fe y costumbres. Barcelona: Editorial Herder, 1963. p. 227. Título original: EnchiridionSymbolorum.

GADAMER, Hans-Georg. O problema da Consciência Histórica. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.

GODOY, Rosa Maria. A 3ª Geração dos Analles: Cultura Histórica e memória. In: CURY, Cláudia Engler. FLORES, Elio Chaves. CORDEIRO JR., Raimundo Barroso (orgs.). Cultura Histórica e Historiografia: legados e contribuições do século 20.1. ed. João Pessoa: Editora universitária/UFPB, 2010.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

NÓBREGA, Michael Douglas dos Santos. O Barroco no Brasil: Culturas artística, histórica e historiográfica. DH/UFPB, 2013. Monografia.

OLIVEIRA, Carla Mary S. Sobre o olhar, a arte e a história: Questões para o historiador da arte. Saeculum. Revista de História (21), João Pessoa, jul/dez. 2009, p. 25-84.

OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de. Capítulo I. In: AGUILAR, Nelson (Org.). Mostra do Redescobrimento: arte barroca. Fundação Bienal de SP. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. Tradução de Maria Clara F. Kneese e J. Guinsburg. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2002 [1955].

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História cultural. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

SANT’ANNA. Sabrina Mara. A boa morte e o bem morrer: culto, doutrina, iconografia e irmandades mineiras (1721 A 1822). FAFICH/UFMG, 2006. Dissertação de mestrado.

How to Cite

Nóbrega, M. D. dos S. (2014). VER, LER E SENTIR: CONTRIBUIÇÕES DA ESTÉTICA RELACIONAL PARA O MÉTODO ICONOLÓGICO DE ERWIN PANOFSKY. Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 4(1). https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v4.n1.2014.05

Issue

Section

Artigos