Performance and dance: Boi da Manta and the dramatic practice of the actor-dancer by Geraldo Vidigal

Authors

  • Gercino Alves Batista Palácio das Artes
  • Pedro Ipiranga Júnior Universidade Federal do Paraná
  • Renata Otto Diniz Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/dramaturgias19.44610

Keywords:

Boi da Manta, Ritual performance, Dance-theater, Geraldo Vidigal

Abstract

In this work, two objectives intersect: on the one hand, comment, discuss and  repertoire some genealogical, theoretical, methodological and cultural aspects  underlying the popular celebration, known as “Boi da manta”, organized and assembled by the group “Irmandade dos Atores da Pândega ” of the city of Lagoa Santa in Minas Gerais; on the other hand, make an exposition of the performance practice carried out by the group, in its affiliation relationship with Geraldo Vidigal’s dance-theater. The paper, in view of this, consists of three parts: in the first and second parts the two thematic axes mentioned above are presented and developed respectively (comments on the “Boi da Manta” and exposition of the performance practice adopted by the group), while the third part will take the form of an oral presentation and interviews with the founder of the group, Gercino Alves Batista
(who also worked with Geraldo Vidigal), on the one hand, commenting and recording the constitution of the ‘Boi da Manta’ within the activities of the group ‘Irmandade dos Atores da Pândega’ in Lagoa Santa, on the other hand, discussing and reflecting on the issues and specificities of ritual performance, ritual as performance and dramatic practice involving theater and dance, performed by Geraldo Vidigal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gercino Alves Batista, Palácio das Artes

Fundador do grupo ‘Irmandade dos atores da pândega’, Gercino, atualmente mestre de capoeira,
tem desenvolvido atividades como ator, dançarino, coreógrafo, também como produtor de eventos culturais, e é bolsista pesquisador do Palácio das Artes.

Pedro Ipiranga Júnior, Universidade Federal do Paraná

Professor de Língua e Literatura Grega da Universidade Federal do Paraná.

Renata Otto Diniz, Universidade de Brasília

Doutoranda do curso de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade de Brasília, mestre em Antropologia Social pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Museu Nacional (PPGAS/Museu Nacional) e pesquisadora do Laboratório de Antropologias da T/terra (UnB).

References

ANDRADE, Mário. Danças dramáticas do Brasil. 2. ed. Organização Oneyda Alvarenga. Belo Horizonte, Brasília: Itatiaia/Instituto Nacional do Livro/Fundação Nacional Pró-Memória, 1982 (3 tomos).

CARVALHO, Luciana. “Riso, ritual e performance no bumba-meu-boi”. In: CAVALCANTI, Maria Laura Viveiro de Castro e GONÇALVES, José Reginaldo Santos (orgs.). As festas e os dias: ritos e sociabilidades festivas. Rio de Janeiro: Contra

Capa, 2009, pp. 115-141.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. “O boi em dois tempos. O Bumbameu-boi em Mário de Andrade e o Bumbá de Parintins na Amazônia hoje”. In: Revistas Todas as Artes, Vol. 1, n.º 1, (2018): 112-129. Link: https://ojs.letras.up.pt/index.php/taa/article/view/5042

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. “Ritual e teatro na cultura popular”. In: Textos escolhidos de cultura e arte populares, v.12, n.1 (2015): 7-22. Link: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/view/16354

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiro de Castro. “Tempo e narrativa nos folguedos do boi”. In: As festas e os dias: ritos e sociabilidades festivas. Maria Laura Viveiro de Castro Cavalcanti e José Reginaldo Santos Gonçalves (orgs.). Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009, pp. 93-114.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. “Tema e variantes do mito: sobre a morte e a ressurreição do boi”. In: Mana [online], vol.12, n.1 (2006): 69-104. Link: https://www.scielo.br/j/mana/a/7jHfJTyDPJPYKQtccMbDJMR/?lang=pt

GOLDMAN, Márcio. “O fim da antropologia”. In: Novos estudos CEBRAP, 89 (2011): 195-211. Link: https://doi.org/10.1590/S0101-33002011000100012

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Trad. Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.

LEVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. Trad. Tânia Pellegrini. Campinas: Papirus, 1989.

LIGIÉRO, Z. (org.). Performance e Antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da Memória: o reinado do rosário do jatobá. São Paulo: Perspectiva, 1997

MELLO, Regina Lara Silveira, SANTOS, Rogério Pereira dos, AMARAL, Thais. “Ritual sagrado: a dança em Martha Graham e Pina Bauch”. Pontos de Interrogação, v. 6, n. 1 (2016): 125-146. Link: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/3228

PEREIRA, Edimilson de Almeida. Os tambores estão frios: herança cultural e sincretismo religioso de Candombe. Juiz de Fora – Belo Horizonte: Funalfa Edições – Mazza Edições, 2005.

SCHECHNER, R. (2012). “Jogo; A estética do Rasa; A rua é palco”. In: LIGIÉRO, Z. (org.). Performance e Antropologia de Richard Schechner . Rio de Janeiro: Mauad X, pp. 49-198.

SOUZA, Dimas Antônio de. CAMPO DE MANDINGA: presentificação estética, ética e política na Capoeira Angola. Tese de doutorado. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2016. Link: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AL3RUK

TENÓRIO, Basílio. A Cultura do boi-bumbá em Parintins. Parintins: Gráfica e Editora João XXIII, 2016.

WAGNER, Roy. A Invenção da Cultura. Trad. Marcela Coelho de Souza e Alexandre Morales. São Paulo: Cosac Naify, 2010

Published

2022-04-28

How to Cite

Alves Batista, G., Ipiranga Júnior, P., & Diniz, R. O. (2022). Performance and dance: Boi da Manta and the dramatic practice of the actor-dancer by Geraldo Vidigal. Dramaturgies, (19), 15–37. https://doi.org/10.26512/dramaturgias19.44610