O Instagram

uma interface multiplataforma de trabalho para criadores de conteúdo

Authors

  • Rodrigo Ramos UDESC
  • Delcio Pereira Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Giselle Merino Universidade do Estado de Santa Catarina

Keywords:

Instagram, design, mídia social, creator

Abstract

Mobile devices have enabled a wide variety of tasks performed digitally, just like work. This underwent a change from the physical to the cognitive and combined with the use of mobile devices there was a demand for work involving the creation of content, from the most diverse segments. Social media, specifically Instagram, has opened up opportunities to interact with an audience instantly, thus creating a new role: the digital content creator. Therefore, since the content that goes online is growing, the demand for work also follows this scenario. Hence, what are the contributions of published studies regarding this scenario? The objective of this article is to analyze and understand the emergence of digital content creator activities, limiting their activities to Instagram. This way, a bibliographical review was carried out on this social media as a work tool, being a multiplatform interface.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FEDERER, Joe. Psicologia Oculta das Redes Sociais. São Paulo: M.Books. 2022.

FRANÇA, Fernando Wilson de Lima Soares. A MERCADORIA EU: os influenciadores digitais na mídia social instagram. 2022. 154 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-Graduação em Comunicação, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Unesp, Bauru, 2022. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/237440>. Acesso em: 07 ago. 2023.

GABELLINI, Laryssa da Costa. Plataformas e criadores de conteúdo: notas sobre a gestão algorítima e a busca pelo engajamento no Instagram. Anais de Resumos Expandidos do Seminário Internacional de Pesquisa em Midiatização e Processos Sociais, [S.I.], v. 1, n.5, nov. 2022. ISSN 2675-4169. Disponível em: <http://www.midiaticom.org/anais/index.php/seminario-midiatização-resumos/article/view/1505>. Acesso em: 13 jan. 2024

GROHMANN, Rafael. Trabalho Digital: o papel organizador da comunicação. Comun. Mídia Consumo, São Paulo, v. 18, n. 51, p. 166-185, jan. 2021. Bimestral. Disponível em: <https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2279/pd>. Acesso em 21 jan. 2024

LARROSA, Luciano. Instagram, WhatsApp e Facebook para negócios. São Paulo: DVS Editora, 2021. Disponível em <https://doceru.com/doc/nnnec05n>. Acesso em 29 de junho de 2023.

MARQUES, Pedro. Smartphones + Palmtops. Smartphones (Palmtops) e seus Sistemas Operativos. 2010. Disponível em <https://www.webartigos.com/artigos/smartphones-palmtops-e-seus-sistemas-operativos/31359>. Acesso em 27 de junho de 2023

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das Mídias Digitais: linguagens, ambientes, redes. Petrópolis/RJ: Vozes, Edição do Kindle, 2014.

MARTINS, ngela Araújo Lamarelho. As Novas Profissões da Era Digital: o caso específico dos criadores de conteúdo. 2023. 57 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Gestão de Recursos Humanos, Escola de Economia e Gestão, Universidade do Minho, Braga, 2023. Disponível em: <https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/85817/1/Angela%20Araujo%20Lamarelho%20Martins.pd>. Acesso em: 09 jan. 2024.

MORAES, N. R.; NUNES, S. G. C.; SOUZA, F. C. As Mídias Digitais e a Nova Sociedade. Palmas,TO: Eduft, 2020. Disponível em <https://repositorio.uft.edu.br/bitstream/11612/2542/1/As%20m%C3%ADdias%20digitais%20e%20a%20nova%20sociedade%20-%20um%20olhar%20sobre%20as%20interações%20humanas%20e%20as%20relações%20organizacionais.pdf>. Acesso 01 de março de 2022.

MUNHOZ, Júlia. Instagram para Negócios. São Paulo: DVS. 2020.

NETTO, Alvin A. de Oliveira. IHC e a Engenharia Pedagógica: Interação Humano Computador. Florianópolis: Visual Books, 2010.

OLIVA, M. (2022). ‘Me encanta mi trabajo, pero es un trabajo’: creadores de conteni- do en redes sociales e imaginarios laborales. Palabra Clave, 25(4), e2544. Disponível em <http://www.scielo.org.com/scielo.php?pid=S0122-82852022000402544&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 10 jan. 2024

OTA, Thayana N.; MARBACK, Heitor F. O Esgotamento Mental dos Criadores de Conteúdo Diante da Pressão da Carga de Trabalho e Velocidade da Internet. 2022. Disponível em <https://www.researchgate.net/profile/Heitor-Marback/publication/362178245_O_ESGOTAMENTO_MENTAL_DOS_CRIADORES_DE_CONTEUDO_DIANTE_DA_PRESSAO_DA_CARGA_DE_TRABALHO_E_A_VELOCIDADE_DA_INTERNET/links/62daaa4eaa5823729ed7460e/O-ESGOTAMENTO-MENTAL-DOS-CRIADORES-DE-CONTEUDO-DIANTE-DA-PRESSAO-DA-CARGA-DE-TRABALHO-E-A-VELOCIDADE-DA-INTERNET.pdf>. Acesso em 14 de nov. de 2022.

ROBERTO, Karla Cristina Alves. Prazer e sofrimento no trabalho de criação de conteúdo em mídias sociais. 2023. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2023.

ROGERS, Yvonne; SHARP, Helen; PREECE, Jennifer. Design de Interação: além da interação homem-computador. 3 Ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.

SANTOS, Flávio. Economia da Influência. São Paulo: Gente, 2022.

Published

2024-10-02

How to Cite

Ramos, R., Pereira, D., & Merino, G. (2024). O Instagram: uma interface multiplataforma de trabalho para criadores de conteúdo. Revista De Design, Tecnologia E Sociedade, 11(2). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/53625