Design on the scene:

An analysis of the development and pre-production processes that qualify the production design of Brazilian soap operas.

Authors

  • Rita Almendra Universidade de Lisboa
  • Myrna Nascimento Universidade de São Paulo

Keywords:

Comunicação Não-verbal, Design de Interiores aplicado a ambientações televisivas, Design de Produção, Telenovela.

Abstract

This research project discusses the importance of production design based on objects and services and their meanings, linking it to the industrialization process, consumption and the product's differential as a sign that personifies. In the design process, the production of television media proposes an empathetic way of approaching people in a living environment, which helps the designer to know the reality of the group in the most natural way possible. Thus, it becomes more likely to better understand the methods coming from and their critical and reflective approach around design theory, research and culture, from a conceptual definition of the extension of production design. With the review of the literature, the objective of this study began, which is to analyze how production design challenges the traditionalism of the rules applied to televisions that, eventually, are inadequate in view of the valorization of the image increasingly loaded with aesthetic characteristics and distanced from reality. And, in view of the technological alignments of television media, how production design (design of television spaces / interior design applied to interior design projects) can contribute to the definition and development of the design language.

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Author Biographies

Rita Almendra, Universidade de Lisboa

Rita Almendra é designer e professora associada de agregação na Faculdade de Arquitetura da ULisbon. É diretora do Departamento de Design, coordenadora do grupo de Design do CIAUD e membro do Conselho Científico da FA ULisbon. Possui um MBA em gestão com especialização em marketing pela FCEE na Universidade Católica de Lisboa. Seu Mestrado em Gerenciamento de Design foi supervisionado pelo Prof. Charles Waldman do INSEAD. Leciona nos cursos de graduação, mestrado e doutorado em diversos cursos nas áreas de Teoria e Crítica, Design Studio, Design Sustentável e Gerenciamento de Design. Orientou mais de 60 dissertações de mestrado e 20 teses de doutorado com tópicos relacionados ao seu interesse de pesquisa: Educação e Pesquisa em Design, Design Social, Design para Sustentabilidade e Inclusão

Myrna Nascimento, Universidade de São Paulo

Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1985), é mestre em Ciências da Comunicação pela Faculdade Cásper Líbero (1994), mestre (1997) e doutora em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é professora e pesquisadora da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP) junto ao Departamento de Projeto, lecionando nos cursos de Arquitetura e Design; também é professora e pesquisadora do Centro Universitário SENAC -SP, onde leciona nos cursos de Design e Arquitetura, coordena o grupo de pesquisa em Comunicação, Arquitetura e Design, sendo líder da linha de pesquisa em Arquitetura e Design . Coordenadora Institucional de Iniciação Científica ? PIBIC no Centro Universitário SENAC a partir de 2020. Foi diretora do Centro Universitário Maria Antônia (USP) no mandato de 2016/2017. Tem experiência na área de Arquitetura e Urbanismo, e Design, atuando como pesquisadora principalmente nos seguintes temas: ensino e experimentação, analogias entre design e arquitetura, projeto/ linguagem /representação, semiótica, história da arte e comunicação/espaço/significação.

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Published

2020-12-24

How to Cite

Almendra, R., & Nascimento, M. . (2020). Design on the scene: : An analysis of the development and pre-production processes that qualify the production design of Brazilian soap operas. Revista De Design, Tecnologia E Sociedade, 7(1), 93–113. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/32316