This is an outdated version published on 2020-12-24. Read the most recent version.

A cocriação da moda

Como o usuário compartilha ideias com o designer

Keywords:

cocriation, ideas share, fashion, consumer

Abstract

The individual dressing behavior includes aspects about the relation between fashion and the personality. The present paper shows a reflection in the creation act and to attend the consumer, bringing into clear view aspects that follow the relation creator and client. The goal is to apply the concept of co-creation in the performance of the fashion designer, who through behavioral styles develops a partnership with the user identifying aspects that guide a fashion collection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BANDASSOLI, Pedro F. Indústrias Criativas no Brasil. FGV-EAESP, São Paulo, 2009.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Tradução ”“ Plínio Dentzien. Título original: Liquid Modernity. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CARVALHAL, André. A moda imita a vida: como construir uma marca de moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, Rio de Janeiro: Ed. Senac Rio de Janeiro, 2015.

CHESBROUGH, Henry. Inovação aberta: como criar e lucrar com a tecnologia. Tradução Luiz Claudio de Queiroz Faria. Título original: Open Innocation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Revisão técnica: Jonas Cardona Venturini. Porto Alegre: Bookman, 2012.
______. Modelos de negócios abertos: como prosperar no novo cenário da inovação. Tradução Raul Rubenich. Título original: Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape. Revisão técnica: Jonas Cardona Venturini. Porto Alegre: Bookman, 2012.

COBRA, Marcos. Marketing e Moda. 3 ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo; Cobra Editora e Marketing, 2014.

GARCIA, Carol; MIRANDA, Ana Paula. Moda e comunicação ”“ experiências, memórias, vínculos. Coleção Moda e Comunicação ”“ Kathia Castilho (coordenação). 2 ed. rev. (reimpr.). São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 2010.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin L. Administração de marketing. 14. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

NICOLETI, Thaís. Prefixo “co-” justapõe-se a todos os termos, exceto os iniciados por “h”. Uol Educação, 2009. Disponível em: <http://educacao.uol.com.br/dicas-portugues/ult2781u874.jhtm>. Acesso em 16 jun. 2016.

PRAHALAD, C. K.; RAMASWAMY, Venkat. O futuro da competição: como desenvolver diferenciais inovadores em parceria com os clientes. 2010. Tradução Afonso Celso da Cunha Serra. Título original: The future of competition. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Nova York: The Penguin Press, 2010. Tradução Celina Portocarrero. Título original: Cognitive Surplus (Creativity and Generosity in a Connected Age). Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

TREPTOW, Doris. Inventando Moda: planejamento de coleção. 4. ed. São Paulo: Edição da Autora, 2007.

Published

2020-12-24 — Updated on 2020-12-24

Versions

How to Cite

A cocriação da moda: Como o usuário compartilha ideias com o designer. (2020). Revista De Design, Tecnologia E Sociedade, 7(1), 57–72. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/31479