A experiência do Design na construção do material didático para a Educação de crianças
Keywords:
teaching materials, ; childhood education, design in teaching and learning situations, design educationAbstract
This work presents a reflection on the didactic material consisted of the Design experience aiming to contribute to the creation of teaching materials and propositional objects whose orientation is focused on student/teacher/information/knowledge interaction. Next, we discuss the role of teaching materials as one of the agents that mediates significant experiences in the students' learning process. Finally, we reflect on the materials - proposing objects, whose basic principle is the construction of knowledge when operating with concepts and poetics, besides enabling a form of relationship based on the subjectivity of the subjects involved.
Downloads
References
________. Material didático para Educação Infantil: uma proposta em ação sob o olhar do Design. In: C. G. Spinillo; L. M. Fadel; V. T. Souto; T. B. P. Silva & R. J. Câmara (Eds). Anais [Oral] do 7o Congresso Internacional de Design da Informação/Proceedings [Oral] of the 7th Information Design International Conference | CIDI 2015.
CLARK, L. Caminhando, 1964. In: revista Artcultura, Uberlância, v. 10, n.17, Dez. 2008.
________. Coleção Arte Brasileira Contemporânea. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1980.
________. Livro-obra. Rio de Janeiro, 1983.
DEWEY, J. Experiência e educação. São Paulo: Nacional, 1971.
EFLAND, A. d.; FRIEDMAN, K. e STUHR, P. Educación y el arte posmoderno. barcelona: paidos, 2003.
FISCARELLI, R. B. Material didático e prática docente. In: I Encontro IberoAmericano de Educação. Alcalá de Henares, 2006.
________. Material didático: discursos e saberes. Araraquara: Junqueira e Marin Editores, 2008.
FRASCARA, J. Deseño gráfico para la gente. Comunicaciones de masa y cambio social. Ediciones Infinito. Buenos Aires, 1998.
JORDY, E. Oficina-Escola de Artes de Nova Friburgo. Práticas interdisciplinares em uma Escola Pública de Artes. Dissertação (Mestrado em Design) - Departamento de Artes & Design. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
________. Cartografia de Espaços de Educação para crianças pequenas sob o olhar do Design. Tese (Doutorado em Design) - Departamento de Artes & Design. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
KARLING, A. A didática necessária. São Paulo: IBRASA, 1991.
KASTRUP, V. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo. Maringá, v. 6, n. 1, jan-jun. 2001.
LARROSA, J. Experiência e paixão. In: LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 22ª ed. São Paulo: Cortez, 1994.
MAMEDE-NEVES, M. A. Values or technological efficiency: what is essencial in a pedagogical project? In: BOUFOY-BASTICK, B. The International handbook os cultures of teacher education: comparative international issues in curriculum and pedagogy Estrasburg: Analytrics, 2012.
MARTINS, M. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.
ROLNIK, S. Afinal, o que há por trás da coisa corporal? Disponível em https://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/coisacorporal.pdf. Acesso em julho de 2018.
VIGOTSKY, L. S. Psicología Del Arte. Barcelona, Barral Editores, 1972.
________. Pensamento e Linguagem. São Paulo, Martins Fontes, 1989.
KASTRUP, V. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo. Maringá, v. 6, n. 1, jan-jun. 2001.
LARROSA, J. Experiência e paixão. In: LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.