Cyberculture and cyberconsumption of design

Authors

  • Otniel Josafat Lopez Altamirano Universidade Estadual Paulista UNESP
  • Monica Moura Universidade Estadual Paulista UNESP
  • Wendy Montes Ponce Universidad Autónoma "Benito Juárez" de Oaxaca
  • Esteban Sumano Universidad Autónoma "Benito Juárez" de Oaxaca

Keywords:

Cyberspace. Cyberculture. cyberconsumption. information design.

Abstract

This literature review sets forth author's positions regarding the convergence of concepts about social, cultural and intellectual behavior, which show a close connection with technological development and its use, as well as the manipulation of information and how it is created, processed and spread among groups, facing a constant consumption revolution between virtual and real universes. Information through design is one of the new consumer desires of the present century, when it is well structured, beyond being understood, can transform data into knowledge to influence actions. The objective of the survey is to reflect on the basis of data and theoretical positions the dialogue that exists between cyberculture and cyberconsumption due to the design of new digital platforms that act as a tool for socio-cultural transformation through the network in cyberspace, finally to know the trajectory, Participation, and responsibility for production and consumption in the virtual universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Otniel Josafat Lopez Altamirano, Universidade Estadual Paulista UNESP

Programa de Pós-Graduação em Design, FAAC, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
campus Bauru. Av. Eng. Luís Edmundo Carrijo Coube, 14-01 - Vargem Limpa, Bauru - SP, Brasil.

Programa de Arquitetura, Fac. Arq. "5 de Mayo", Universidad Autónoma "Benito Juárez" de
Oaxaca. Av. Universidad S/N. Ex-Hacienda 5 Señores, Oaxaca, México.

Monica Moura, Universidade Estadual Paulista UNESP

Programa de Pós-Graduação em Design, FAAC, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
campus Bauru. Av. Eng. Luís Edmundo Carrijo Coube, 14-01 - Vargem Limpa, Bauru - SP, Brasil.

Wendy Montes Ponce, Universidad Autónoma "Benito Juárez" de Oaxaca

Programa de Arquitetura, Fac. Arq. "5 de Mayo", Universidad Autónoma "Benito Juárez" de Oaxaca. Av. Universidad S/N. Ex-Hacienda 5 Señores, Oaxaca, México.

Esteban Sumano, Universidad Autónoma "Benito Juárez" de Oaxaca

Programa de Arquitetura, Fac. Arq. "5 de Mayo", Universidad Autónoma "Benito Juárez" de Oaxaca. Av. Universidad S/N. Ex-Hacienda 5 Señores, Oaxaca, México.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó, SC: Argos Brasil 2009. P. 40.
BONSIEPE. Gui, Design, Cultura e Sociedade. São Paulo, Brasil: Blucher, 2011. P.83,84, 85.
COMSTOR. Cisco cree que en el 2020 la información entre centros de datos se triplicará. Canal Comstor. El blog de Comstor México. 08 de Março 2017. Disponível em: http://blogmexico.comstor.com/cisco-cree-que-en-el-2020-la-informacion-entre-centros-de-datos-se-triplicara
COMSTOR (México) (Comp.). Primeras decisiones de Trump Influencian en inversiones de empresas de TI en América Latina: Canal Comstor. 26 de Abril 2017. Disponível em: . Acesso em: 10 fev. 2017.
FERGUSON, Kirby. Everything is a remix. Disponível em http://everythingisaremix.info/Acesso em: 30/01/2016
FEATHERSTONE, Mike. O desmanche da cultural. Globalização, pós-modernismo e identidade. Studio Nobel: SESC. São Paulo, Brasil. 1997. P. 44, 45, 47, 48, 49.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Editora ALEPH LTDA. São Paulo, Brasil 2008. P. 10, 16.
LANDOW, George. Hipertexto 3.0, Teoria crítica y nuevos médios en la era de la globalización, Paidos Iberica: Barcelona- Buenos Aires- México, 2009. Pag. 92, 93, 95.
LEÃO, Lúcia. O labirinto da hipermídia: Arquitetura e navegação no ciberespaço. Iluminuras: São Paulo. 1999. P. 61.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Editora 34. Edição brasileira. São Paulo, Brasil. 1999 p. 93, 94, 123, 124.
MARTEL, Frédéric. Smart. Brasil: Civilização Brasileira, 2015. P. 12, 76, 77, 78.
MCLUHAM, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem (Understanding Midia). Edit. Cultrix, São Paulo- Brasil. 1964. P. 78.
MOURA, Monica. O design de Hipermídia. Comunicação e semiótica PUC/SP. São Paulo 2003. P. 137, 139, 140.
MOURA, Monica. Design Brasileiro Contemporâneo: reflexões. Estação das Letras e Cores. Brasil, 2014. Pag. 19.
RÜDIGER, Francisco. Elementos para a crítica da cibercultura. Edit. Hacker Editores:São Paulo, Brasil. 2002.
SCOLARI, Carlos. Ecologia de los Medios, entornos, evoluciones e interpretaciones. Edit. Carlos A. Scolari: Barcelona. 2015. P. 31.

Published

2017-12-30

How to Cite

Altamirano, O. J. L., Moura, M., Ponce, W. M., & Sumano, E. (2017). Cyberculture and cyberconsumption of design. Revista De Design, Tecnologia E Sociedade, 4(2), 17–31. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/12319

Issue

Section

Artigos