The rules of the game and the rules game: an ethnography in a school bus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4000/aa.11912

Keywords:

rules, rituals, urban mobility, school bus

Abstract

This article stems from an ethnography of the paths traveled between Vereda and Brasília Plano Piloto, by children and adults – driver and assistant –, in a school bus. The path is not limited to the spatial dimension but has a symbolic character, of transition between worlds, a passage between utopia and metaphor or better, between metaphor and utopia. The school bus is a place of rules, and the analysis focuses on eight of them imposed on the children. If, for adults, the rule is equivalent to control, they serve as a basis for ritual rebellion in the case of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Müller, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

 Doutora em Educação pela UFRGS. Dedica-se à Antropologia da Infância, Antropologia da Educação e Antropologia Urbana.

Luiz Eduardo de Lacerda Abreu, Universidade de Brasília

Doutor em Antropologia pela UnB. Seus interesses abrangem antropologia política e jurídica, linguística e antropologia, teoria dos rituais.

References

Arquivo Público do Distrito Federal. 2021. http://www.arquivopublico.df.gov.br/nucleos-de-apoio/

Aragão, Luiz Tarlei. 2018. Coronéis, candangos e doutores: Por uma Antropologia dos valores aplicada ao caso brasileiro. Curitiba: Appris.

Augé, Marc. 2010. Por uma antropologia da mobilidade. Maceió: Edufal/Unesp.

Bourdieu, Pierre. 2008. A distinção: Crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp.

Castor, Carolina Holanda. 2020. “Estudar e circular: experiências com estudantes em espaços públicos de Brasília”. Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília, Brasília. https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/38610/1/2020_CarolinaHolandaCastor.pdf

Castro, Lucia R. de. 2004. A aventura urbana: Crianças e jovens no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: 7 Letras; Faperj.

Costa, Lúcio. 1970. “O urbanista defende a sua Capital”. Revista Acrópole, 375: 7-8.

Douglas, Mary. 2014 [1966]. Pureza e perigo. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva.

Dumont, Louis. 1995. Homo hierarchicus. Le système des castes et ses implications. Paris: Éditions Gallimard.

Fonseca, Claudia. 2000. Família, fofoca e honra: Etnografia de relações de gênero e violência em grupos populares. Porto Alegre: Editora da UFRGS.

Freire-Medeiros, Bianca, Vera da Silva Telles, e Thiago Allis. 2018. “Por Uma Teoria Social on the Move”. Tempo Social 30, nº 2: 1-16. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018. 142654

Gluckman, Max. 2011. “Rituais de rebelião no sudoeste da África”. Série Tradução, nº 3: 5-33. http://www.dan.unb.br/images/pdf/serie-traducao/st%2003.pdf

Imilan, Walter A., e Paola Jiron. 2018. “Moviendo los estudios urbanos. La movilidad como objeto de estudio o como enfoque para comprender la ciudad contemporânea”. Quid 16: Revista del Área de Estudios Urbanos, nº 10: 17-36.

Moura, Cristina Patriota de, e Larissa Fernandes Lins de Vasconcelos. 2012. “Trajetórias, Trajetos E "motilidade" Na Universidade De Brasília”. Antropolítica – Revista Contemporânea de Antropologia, nº 32. https://doi.org/10.22409/antropolitica2012.0i32.a41462

Moura, Cristina Patriota de. 2012. Condomínios no Brasil Central: Expansão urbana e antropologia. Brasília: Letras Livres; Editora UnB.

Miller, Daniel. 2013. Trecos, troços e coisas: Estudos antropológicos sobre cultura material. Rio de Janeiro: Zahar.

Niemeyer, Oscar. 1970. “Brasília 70”. Revista Acrópole, nº 375: 10-11.

Peirano, Mariza Gomes e Souza, ed. 2001. O dito e o feito: Ensaios de antropologia dos rituais. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

Peirano, Mariza Gomes e Souza, ed. 2003. Rituais: Ontem e hoje. Rio de Janeiro: Zahar.

Piaget, Jean. 1932. Le jugement moral chez l’enfant. Paris: Félix Alcan.

Pires, Flavia Ferreira. 2010. “Tornando-se adulto: uma abordagem antropológica sobre crianças e religião”. Religião e Sociedade 30, nº 1: 143-164. DOI : 10.1590/S0100-85872010000100008

Sarti, Cynthia A. 2011. A família como espelho: Um estudo sobre a moral dos pobres. 7ª ed. São Paulo: Autores Associados.

Salazar, Noel B. 2019. “Mobility”. REMHU: Revista Interdisciplinar Da Mobilidade Humana 27, nº 57: 13-24. https://doi.org/10.1590/1980-85852503880005702

Sahlins, Marshall. 1981. Historical Metaphors and Mythical Realities: Structure in the Early History of the Sandwich Islands Kingdom, v. 1. ASAO special publications. Ann Arbor: University of Michigan Press. DOI : 10.3998/mpub.6773

Saraiva, Marina R.O. 2014. Espacialidades da infância: etnografia das redes de relações de crianças ricas na cidade de Fortaleza-CE. Tese em Antropologia Social, Universidade de São Paulo. https://doi.org/10.11606/T.8.2015.tde-31072015-103544.

Sheller, Mimi. 2004. “Automotive emotions: feeling the car”. Theory, Culture & Society 21, nº 4/5: 221-242. https://dx.doi.org/10.1177/0263276404046068

Sheller, Mimi; Urry, John. 2006. “The new mobilities paradigm.” Environment and Planning 38, nº 2: 207-226. https://doi.org/10.1068/a37268

Singh, Dhan Zunino, Guillermo Giucci, e Paola Jirón. 2018. Términos clave para los estudios de movilidad en América Latina. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Tambiah, Stanley. 1979. “A performative approach to ritual (Radcliffe-Brown Lecture in social Anthropology)”. Proceedings of the British Academy, nº LXV: 113-169.

Turner, Victor W. 1974 [1969]. O processo ritual: Estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Vozes.

Urry, John. 2004. “The ‘system’ of automobility”. Theory Culture & Society 21, nº 4/5: 25-39. https://doi.org/10.1177/0263276404046059

Velho, Gilberto. 1994. Projeto e metamorfose: Antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Zahar.

Vidal e Souza, Candice. 2018. “A vida móvel das mulheres entre os bairros e as cidades: Explorações antropológicas em fronteiras urbanas da Região Metropolitana de Belo Horizonte. (Minas Gerais/Brasil)”. Universitas Humanística, nº 85: 293-318.

Vogel, Arno; Vogel, Vera Lúcia de Oliveira; Leitão, Gerônimo E. de Almeida. 1995. Como as crianças vêem a cidade. Rio de Janeiro, Pallas/ Flacso/ UNICEF.

Published

2024-05-06

How to Cite

Müller, Fernanda, and Luiz Eduardo de Lacerda Abreu. 2024. “The Rules of the Game and the Rules Game: An Ethnography in a School Bus”. Anuário Antropológico 49 (1):327-47. https://doi.org/10.4000/aa.11912.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.