The overflowed liberal norm: a Brazilian contribution to the anthropology of law by Luís Roberto Cardoso de Oliveira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4000/aa.10163

Keywords:

Luis Roberto Cardoso de Oliveira, Thévenot, Comment

Abstract

From an international perspective, the work of Professor Luís Roberto Cardoso de Oliveira is of first importance because of the object and the method. The text under discussion provides a synthetic view of his research which benefits the analysis of conflict management, the theme of the CAJU (Laboratory of Studies of Citizenship, Conflict Management and Justice) laboratory which he leads at the University of Brasilia, as well as of the vast network of InEAC (National Institute of Science and Technology of Comparative Studies in Conflict Management). These centers of research and collective learning demonstrate the strength of the anthropology of law developed in Brazil, that is widely open to other disciplines including, in addition to law, political and moral philosophy, political science and sociology. This anthropology does not only shed an outstanding light on the Brazilian situation; it also provides a general contribution to the anthropology of law, politics and morality from a comparative perspective covering North America, Europe and Brazil. Luís Roberto’s research clarifies an issue which, although share by the countries of the so-called global North and South, often divides them. I called it “The overflowed liberal norm” because of the various senses of the term “overflow”. It means extensions beyond the limits of what this normative order frames, the profusion of modes of normativity that this order cannot contain, and possibly – more clearly in the French term débordement – a violent attack. All of these three meanings are part of the topic, including the latter at a historical moment when democracies are once again revealing their vulnerability.

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Author Biography

Laurent Thévenot, École des Hautes Etudes en Sciences Sociales

Professor honorário (Directeur d’études) na École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris. Seguindo em sua pesquisa sobre “codificação social” e “investimento em formas (convencionais)” que contribuem para a coordenação da ação econômica e social, é coautor, com Luc Boltanski, de On Justification (2006 [1991]), que analisa os repertórios mais legítimos de avaliação que regem as relações políticas, econômicas e sociais. O livro tem sido influente nas novas ciências sociais francesas (“Pragmatic sociology”) e na “Convention Theory”, uma vertente da Economia Institucional e da Sociologia Econômica. Em seu trabalho posterior (L’action au pluriel: Sociologie des régimes d’engagement, 2006), Thévenot ofereceu uma extensão da estrutura analítica da justificação para lidar com uma pluralidade de maneiras pelas quais as pessoas se engajam com o ambiente material e com os outros, da intimidade ao nível das convenções públicas. Esse desenvolvimento levou a uma abordagem crítica da atual “governança por padrões e objetivos” e, em cooperação sustentada com estudiosos do direito, de Modes of normativity and normative transformations (coeditado com Véronique Champeil-Desplats e Jérome Porta, Paris, L.G.D.J. 2020). Esta sociologia de convenções e compromissos informou programas internacionais colaborativos que comparam arquiteturas de comunidades na Europa Ocidental (European Journal of Cultural and Political Sociology, edição especial sobre “Politics of Engagement in an Age of Differing Voices” coeditado com Eeva Luhtakallio, 2018, 5 (1-2)), Rússia (Revue d’Etudes Comparatives Est-Ouest, número especial sobre “Critiquer et agir en Russie” co-editado com Françoise Daucé e Kathy Rousselet, 2017, 48(3-4)) e Estados Unidos (Rethinking Comparative Cultural Sociology: Repertoires of Evaluation in France, coeditado com Michèle Lamont, Cambridge University Press, 2000).

References

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Published

2023-03-28

How to Cite

Thévenot, Laurent. 2023. “The Overflowed Liberal Norm: A Brazilian Contribution to the Anthropology of Law by Luís Roberto Cardoso De Oliveira”. Anuário Antropológico 47 (3):82-87. https://doi.org/10.4000/aa.10163.